Op pad met Remon Franssen van Franssen Groep

0
1

Remon Franssen nam het isolatiebedrijf in 2001 over van zijn vader René. “Hij werkte op de scheepswerf in Deest, daar werden toen zelfs nog zeeschepen gebouwd, maar in 1971 trok hij de stoute schoenen en begon voor zichzelf. Dat gebeurde in een oude varkensschuur achter het huis. Toen ik het bedrijf overnam, zijn we verhuisd naar Druten en later naar de huidige locatie in Boven-Leeuwen. 

Klantenkring

Dit jaar bestaat het bedrijf 50 jaar dat van een eenmansbedrijf is gegroeid tot een onderneming met meer dan 125 man personeel met als motto: Kan niet bestaat niet! Onze klantenkring bestaat voor meer dan 50% uit klanten in de scheepsbouw waarvoor we o.a. de leidingen, machinekamers en accommodaties isoleren. Opdrachten komen binnen via de website of via mond-op-mondreclame. Daarnaast hebben we constant werk bij een aantal vaste opdrachtgevers. We werken het merendeel volgens een bestek waarin staat voorgeschreven hoe we moeten isoleren en welke materialen toegepast dienen te worden. Tegenwoordig maken we steeds meer zelf een isolatieplan waarin wij bepalen welke dikte de isolatie moet hebben en het soort isolatiemateriaal. Gezien de stijgende energiekosten wordt het interessant om dikker te gaan isoleren dan gebruikelijk. Dat bevelen we onze klanten ook aan. Waardoor ze een snellere terugverdientijd en minder C02 uitstoot hebben. We merken dat opdrachtgevers daar steeds gevoeliger voor worden en we ze met onze kennis en ervaring weten te overtuigen om bovengenoemde maatregelen te nemen.” Daarnaast is Isolatiebedrijf Franssen ook actief in de industrie, utiliteit en woningbouw. “In 2018 heb ik Isolin, een isolatiebedrijf in Helmond overgenomen dat zich voornamelijk richt op de utiliteit. Verder heb ik samen met een compagnon EDS, een steigerbouwbedrijf opgericht dat onafhankelijk opereert, maar ook diensten verleent aan het isolatiebedrijf. Op deze manier hebben we alle disciplines in huis”, aldus Remon.

Vakmanschap

Isoleren is volgens Remon het mooiste vak wat er bestaat. “Het is nog steeds handwerk en zichtbaar aanwezig. Als je in een fabriek komt, is het eerste wat je ziet de glimmende beplating van de isolatie. Kwaliteit is daarbij een belangrijk issue”, meent Remon. “Dit door goede begeleiding van onze medewerkers op de werkplek en door controle van onze projectleiders. We beschikken over een eigen werkplaats waarin onze medewerkers alle voorbereidingen doen en waar de isolatie en beplating op maat wordt vervaardigd en prefab naar de werkplek gaan. “Wij werken volgens de CINI-norm, als daarom gevraagd wordt. Sommige bedrijven willen daar niet voor betalen.” Remon is ervan overtuigd dat kwaliteit het altijd wint.  Daar hoort ook bij afspraken nakomen en zorgen dat je de klus op tijd klaart. Daarmee proberen we ons al 50 jaar lang te onderscheiden in de markt. Gezien ons groeiende klantenbestand lukt dat uitstekend.”

Scholing

Bij Franssen Groep werkt een mix van allerlei nationaliteiten. “Het zijn wel medewerkers die we moeten bijscholen. We zijn bezig om een eigen bedrijfsschool op te zetten om op deze manier onze medewerkers het vak op een praktische manier te leren. Daarbij volgen onze medewerkers ook cursussen bij de Stichting OOI. We vinden het belangrijk om goed gekwalificeerde medewerkers te hebben. Remon geeft toe dat het in Nederland moeilijk is om aan medewerkers te komen. “Temeer omdat meer technische bedrijven in dezelfde vijver vissen. Via sociale media proberen we jongeren aan te spreken om voor het prachtige vak van isoleerder te kiezen. Wellicht moeten we het vak aantrekkelijker maken en meer perspectief bieden”, is de mening van Remon.

Bijzondere projecten

In de hal van het bedrijf hangen prachtige foto’s van jachten die het bedrijf heeft geïsoleerd in de loop der jaren. Daarbij hangen foto’s van jachten van 120 meter die meer dan 300 miljoen euro kosten. Wat betreft het isoleren zeer specialistisch werk is en in fasen gebeurt. In principe kunnen wij elk type schip isoleren. Daar ligt ook de roots van het bedrijf. Werkzaamheden die je niet kunt vergelijken met isoleren in de bouw, utiliteit of industrie. Aan boord gelden weer andere regels dan aan de wal. Wij isoleren bijvoorbeeld de sleep- en patrouilleboten van Damen, maar ook de luxe jachten van Oceanco. De accommodaties isoleren we thermisch, voor brandwerendheid en tegen geluid. Als op een binnenschip de hoofdmotor 24 uur per dag draait, wil de bemanning natuurlijk wel comfortabel kunnen gaan slapen. Dit moet allemaal voldoen aan onder meer de Solas-eisen en de eisen van de certificerende instantie. De machinekamers maken we brandwerend en isoleren we voor geluid. Dat gebeurt met matrassen, maar ook met beplating. Op tankers isoleren we de leidingen. Ook maken we geluidskasten om bijvoorbeeld om een generatorset te plaatsen. Die kunnen we in iedere kleur spuiten.’

Voor het isoleren worden traditionele materialen gebruikt als steenwol en glaswol, maar ook moderne materialen als Firemaster, Pyrogel en Microtherm. Voor patrouilleschepen worden vaak lichtere materialen gebruikt, zodat de schepen zo min mogelijk gewicht hoeven mee te nemen en zoveel mogelijk snelheid en stabiliteit behouden. Het zijn soms projecten van 2 jaar en langer. Dit soort opdrachten zijn de krenten in de pap.” Remon heeft nog ambities genoeg. “Ik ben 45 en kan nog wel een tijdje mee.” Hij ziet nog genoeg kansen in de markt door autonome groei of overnames. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in