vrijdag, februari 3, 2023
Home Uitgave 2022 - 4 Expertise & Samenwerking Loont!

Expertise & Samenwerking Loont!

In gesprek met Roy van der Hoek en Joop van Ettekoven voel je de passie voor goed vakwerk en visie op samenwerking. Opdrachtgevers hebben voordeel bij expertise en ervaring in een isolatiesector, die samenwerkt.

Vanaf 2019 werken V.D. Hoek Isolatie Groep en Isolatiebedrijf Ettekoven bv samen bij diverse projecten.

Roy van der Hoek leidt het familiebedrijf met 45 medewerkers, dat zich ruim 50 jaar een vaste plaats bij de top isolatie bedrijven van Nederland heeft verworven. Joop van Ettekoven leidt Ettekoven b.v., een bedrijf met 17 medewerkers en gespecialiseerd in het isoleren van technische leidinginstallaties en het aanbrengen van brandwerende applicaties.

Bij de isolatie van de leidingen van de nieuwbouw Schiphol A-pier werd nauw samengewerkt. Een 400 m lang gebouw met vier bouwlagen voor het ‘verschepen’ van de passagiers van en naar de vliegtuigen.

Pomp-3

Daadkrachtige aanpak in BV vorm?

Schiphol A-pier werd in opdracht van de bouwcombinatie A.B.T. JV (Anel – Ballast Nedam – TAV) uitgevoerd. Beide isolatiebedrijven hadden zich ingeschreven op de aanbesteding van dit project van ruim 1,5 miljoen. “Gezien de grootte van het project en het korte tijdsbestek waarin de isolatie moest worden aangebracht, binnen 12 maanden, betekende dat een behoorlijk aanslag op ons personeel”, vertelt Roy van der Hoek. “Je hebt niet alleen te maken met monteren van de isolatie, maar ook alle zaken er omheen zoals de distributie, prefab enz. Hoewel we twee concurrerende bedrijven zijn, hebben we in goed overleg besloten om de klus samen aan te pakken. Wat in de isolatiebranche uniek genoemd mag worden. Daarvoor hebben we een aparte BV opgericht H.E.C. B.V. (Hoek Ettekoven Combinatie).”

“Bundeling van expertise biedt de opdrachtgever voordeel”

Realisatie door vertrouwen & goede taakverdeling

“We hebben gezamenlijk een planning gemaakt ten aanzien van de verdeling en inzet van personeel betreffende de montage en het prefab gedeelte”, verduidelijkt Ettekoven. “Waarbij de calculatie, planning, uitvoering en aansturing van het personeel, prefab gebeuren en werkvoorbereiding, ligt bij Van der Hoek Isolatie en het financiële gedeelte zoals o.a. de calculatie bij ons ligt. Dit om te voorkomen dat ieder bedrijf zijn eigen calculatie erop nahoudt. En dat werkt in de praktijk uitstekend.” Om de 14 dagen bespreken we gezamenlijk de zaken en de voortgang van het project en waar eventueel nog bijgestuurd moet worden”, verklaart Van der Hoek.

‘Uniek in de Isolatiebranche, dat concullega’s samenwerken voor top isolatievakwerk’

“Het is uiteindelijk wel de installateur die het tempo van het isolatieproject bepaald. Los van de tijdsdruk die bij dit project groter was dan bij een normaal project, hebben we in de voorbereidingsfase veel tijd gestoken in het onderbouwen van onze aanpak van het project. Vooral in de eerste fase toen we werkten voor A.B.T. JV, die werken met heel veel controles op bijvoorbeeld de materialen waar deze vandaan komen of ze gecertificeerd zijn en hoe de isolatie wordt afgewerkt. Gezien onze ervaring in dergelijke projecten hebben we dit goed kunnen aantonen. Dit alles gebeurt in goed vertrouwen”, vult Van der Hoek aan. “Je moet van elkaar op aan kunnen, anders werkt het niet. Als er problemen zijn, dan zijn deze bespreekbaar. Uiteraard hebben we weleens een paar akkefietjes gehad, maar doordat we 100% transparant zijn naar elkaar toe, lost zich dat altijd op.”

‘Transparantie, regelmatig evalueren en voldoende tijd investeren in de voorbereiding.’

Vooruitstrevende samenwerking smaakt naar meer.

HEC is nu bezig met de laatste fase van het project. De bedoeling is dat de Schiphol A-pier in 2024 klaar moet zijn. Van der Hoek: “Omdat de installateur allerlei delen van de installatie heeft gedemonteerd, betekent dat voor ons extra werk. Waardoor niet alleen de tijdsdruk toeneemt, maar ook de administratieve rompslomp. Alle werkzaamheden moeten we bijhouden zoals de productie- en weekstaten inclusief de urenregistratie. Van de werkzaamheden dienen we ook foto’s te maken voor de inspectie en ter controle. Waar we ook op worden afgerekend. Qua financiën van het vervolgtraject, geldt nog een gedeelte van de aanneemsom en de rest op basis van nacalculatie waarbij alle uren en materialen apart in rekening worden gebracht. Ondanks dat het project nog niet af is, is de manier hoe wij als concurrerende bedrijven dit hebben aangepakt vooruitstrevend te noemen”, merken Van der Hoek en Ettekoven tot slot op en dat betekent dat dit zeker wordt vervolgd in de toekomst.

Schiphol A Pier

“Het project is uitgevoerd volgens het bestek waarin alle materialen waren voorgeschreven”, verduidelijkt Ettekoven. “Daar hebben we ook verder geen invloed op gehad. Het ging bij dit project om het isoleren van alle cv- en koelleidingen binnen en buiten bij elkaar zo’n 20 km aan leidingen.” Voor de cv-leidingen binnen is ROCKWOOL 810 gebruikt, een concentrisch gewikkelde steenwol pijpschaal en geschikt voor het thermisch isoleren van verwarmingsleidingen, sanitaire leidingen en brandwerende doorvoeringen. De isolatie is bekleed met een glasvezelversterkte aluminium en voorzien van een zelfklevende overlap. Terwijl voor de koelleidingen Rockwool TECLIT hebben gebruikt dat geschikt is voor het isoleren van koude leidingen in technische installaties van gebouwen. Het is een hoogwaardig product van concentrisch gewikkelde steenwol. De isolatie is met een aluminium laag met glasvezelversterking beschermd tegen schade. Alle cv- en koelleidingen buiten zijn bovendien voorzien van zwart gecoate aluminiumplaat. “Voor het aanbrengen van de Rockwool Teclit isolatie, hebben we onze medewerkers bij Stichting OOI nog een speciale cursus laten volgen om de kneepjes van het aanbrengen te leren”, licht Van der Hoek toe. “Zodat ze in gezamenlijke teams direct aan de slag konden bij dit megaproject. Het project is in meerdere fases uitgevoerd.

‘Direct aan de slag met gezamenlijke teams ondersteunt door extra scholing van de medewerkers bij Stichting OOI.’

Voor de aanlevering van de materialen was onze uitvoerder verantwoordelijk die de bestellingen plaatste en ervoor zorgde dat de materialen just in time geleverd werden op de bouwplaats. Dit is samenwerking met onze leverancier Asbipro. Ten aanzien van het prefab gedeelte hebben we besloten dit in onze werkplaats in Amsterdam te doen. Hoewel we allebei beschikken over een goed geoutilleerde werkplaats, was het voor de logistiek niet handig om dit op twee plaatsen te doen. Want dan moet je weer gaan kijken wie wat doet. Daarbij zitten we als V.D Hoek vlakbij Schiphol wat gunstiger was voor de aanlevertijd van de materialen.”

Gezamenlijk staan voor vakwerk

“Wat betreft de materialen die we gebruiken, die zijn allemaal gecertificeerd”, vertelt Van der Hoek. “Allebei onze bedrijven zijn VCA en NCI gecertificeerd op het gebied van veiligheid, kwaliteit en milieu dat steeds meer geëist wordt bij aanbesteding evenals de Safety Culture Ladder die vanaf 2022 geldt. Omdat we in 2019 zijn begonnen met de werkzaamheden, gold deze eis nog niet. Maar we vinden het een goede zaak om op deze manier het veiligheidsbewustzijn van organisaties meetbaar, inzichtelijk en vergelijkbaar te maken. Zo ontstaat een gezamenlijke en eenduidige aanpak voor de gehele sector. Bij onze projecten hanteren we hoge veiligheidseisen en is het verplicht om veiligheidskleding te dragen. Daarop wordt door Schiphol streng op gecontroleerd.”

‘Veiligheidseisen, kwaliteit en milieu, daar staan onze bedrijven voor!.’

Team van vaste medewerkers

“We zijn in 2019 begonnen met deze klus waarvoor een strakke planning gold, tot oktober 2020”, vertelt Ettekoven. Toen is het project stilgelegd en zijn Schiphol en de bouwcombinatie A.B.T. JV uit elkaar gegaan en is Heijmans aan de slag gegaan om het pand wind en waterdicht te maken. In korte tijd kregen we dus met een nieuwe opdrachtgever te maken. Met weer een korte looptijd wat zou betekenen dat we met 20 man, maar dat was niet aan de orde. Want we hebben niet alleen dit traject, maar meerdere opdrachten lopen waarvoor ook medewerkers vrijgemaakt moeten worden. Op de werkvloer zijn er nu continu 8 medewerkers werkzaam, waarvan een deel van Ettekoven en deel van Van der Hoek Isolatie, aangevuld met ZZP’ers en inleenkrachten om het resterende gedeelte van de leidingen (ongeveer 60%) te isoleren.

Het is niet echt een ingewikkeld project, maar gezien de tijdsdruk en de vakkennis die erbij komt kijken, proberen we altijd wel de werkzaamheden te laten doen door een ploeg van vaste medewerkers aangevuld met flexibele medewerkers, die aangestuurd worden door een projectleider. Wat in de praktijk prima werkt”, meent Ettekoven.

Vorig artikelNieuws update
Volgend artikelIn gesprek met Gerda Stijf
- Advertentie -

Meest gelezen

In gesprek met Gerda Stijf

Gerda Stijf werd, tijdens de VIB dag op de beurs Industrial Heat and Power officieel geïnstalleerd als nieuwe voorzitter van de brancheorganisatie...

Expertise & Samenwerking Loont!

In gesprek met Roy van der Hoek en Joop van Ettekoven voel je de passie voor goed vakwerk en visie op samenwerking....

OOI gaat met werkgevers in gesprek: over alcohol, drugs en medicijn gebruik

Werkgevers weten maar al te goed wanneer er onder werknemers sprake is van problematisch alcohol, drugs of medicijn gebruik. OOI heeft onderzoek...

De blog van Yves Desmet: CEO Isoltechnics en iSensPro

Waar houdt Isoltechnics zich in het bijzonder mee bezig? We zijn een bedrijf met een brede blik op...