vrijdag, december 2, 2022
Home Coverstory uitgave 2022 - 3 Veiligheid is een kwestie van goed plannen!

Veiligheid is een kwestie van goed plannen!

Dit zegt Rients Couperus Safety Advisor bij ExxonMobil. Hij heeft als taak de veiligheid op de raffinaderij en chemie plant te bewaken door advisering en ondersteuning aan de directie en veiligheidscoördinatoren evenals de externe bedrijven die werkzaam zijn op de plant zoals isolatiebedrijven. “Zelf ben ik als Safety Advisor o.a. sterk betrokken bij verantwoordelijk voor de afdeling steigerbouw waarbij we de richtlijnen van de Steigerbouw volgen.”

Op de site van ExxonMobil in het Botlek-gebied staat een raffinaderij en een chemie plant. Op het terrein worden veel steigers gebruikt voor onderhoudswerkzaamheden, projecten en stops van fabrieken. “De steigers worden ingezet op plaatsen waar geen vaste bordessen aanwezig en blijven regelmatig voor langere tijd staan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan inspectie, reparatie of (stoom)lekkage in bestaande pijpenbruggen. Daar zijn grote en complexe steigers voor nodig zijn. Dezelfde steigers worden ook gebruikt om leidingen, in isolatie, te kunnen uitpakken en later weer in de isolatie te zetten”, aldus Rients.

Veiligheid boven alles

“In de Petrochemische fabriek van ExxonMobil is er tijdens onderhoud vaak een potentieel conflict tussen veiligheid en productie”, vertelt Rients. “Bij onderhoud zijn steigers nodig en tegelijk wordt de fabriek draaiende gehouden. De steigers kunnen proces- of veiligheidsequipment of te wel kritisch equipement onnodig blokkeren of moeilijk toegankelijk maken en dat wordt een probleem als bij storingen handmatig ingegrepen moet worden. Behalve het probleem met blokkeren equipement zijn er ook andere signalen, waaruit blijkt dat de veiligheid van steigers nog niet perfect is, gezien de meldingen van kleine gebreken in de bouw van de steiger, stoten of struikelen aan niet ergonomisch gebouwde steigers. ” Volgens Rients is het niet altijd gemakkelijk om binnen ons bedrijf aannemers op een veilige manier te laten werken. “Vandaar dat we intensief samenwerken met de aannemers zoals de onderhouds- en isolatiebedrijven. Zij worden door ons begeleid door een buddy manager, maar het kan ook een Safety coördinator zijn als buddy van de veiligheidskundigen van het bedrijf zelf. In mijn geval kunnen we gaan dan bijvoorbeeld gezamenlijk kijken hoe een steiger, die veiligheid technisch problemen geeft, het beste kan worden opgebouwd.”

Veiligheid van mens, installatie en omgeving is bij ExxonMobil een randvoorwaarde

Isolatie

“In relatie tot de isolatie aannemer zien we zien soms dat een steiger tegen het equipement wordt gezet en de afstand tussen de steiger en het equipement eerst okay is maar na uitpakken isolatie te groot is. Wij hanteren een afstand van de steiger tot equipement van maximaal 8 cm. Wordt de afstand te groot dan loop je gevaar op vallen en zul je extra maatregelen moeten nemen zoals een valbeveiliging of extra leuningen. Als het gaat om lekkage van een leiding waar chemische en brandbare stoffen door heen lopen, moeten we voorkomen dat medewerkers van het isolatiebedrijf blootgesteld worden aan chemische stoffen bij het verwijderen van de isolatie. Van tevoren wordt er dan een risicoanalyse gemaakt zodat we zeker weten dat het uitpakken op een veilige manier gebeurt. Want veiligheid van mens, installatie en omgeving is bij ExxonMobil een randvoorwaarde”, meent Rients.

Plannen

“Veel van bovengenoemde problemen zijn te voorkomen door goed te plannen in de voorbereidingsfase waarin je goed moet bedenken over het plan van aanpak”, licht Rients toe. “Een goede planning is het halve werk. Want alles wat je daarna doet is reageren op die planning. Een planning hoort waterdicht te zijn. Uiteraard kunnen zich altijd zaken voorvallen of anders verlopen dan in de planning staat. Maar met een goede planning kun je dit soort zaken minimaliseren en waar nodig adequaat oplossen.” Wat Rients tot slot nog wil meegeven aan de isolatiebedrijven is de ATEX regel waarop de Petrochemische industrie door de Arbeidsinspectie is op gewezen. De ATEX-richtlijn 153 beschrijft de veiligheidseisen die werkgevers of eigenaren van ATEX-installaties verplicht moeten treffen zodat medewerkers veilig en gezond kunnen werken in omgevingen met explosiegevaar. Veel isolatiebedrijven maken voor het aanbrengen van de isolatie en beplating, om ergonomische redenen, gebruik van accu gereedschap die vonken kunnen veroorzaken. Volgens de ATEX-richtlijnen dient dit gereedschap ATEX proof te zijn (ATEX 114). Er zijn al een aantal goedgekeurde accu gereedschappen verkrijgbaar (koolstof borstel loos en met onstekingsanalyse) die onder voorwaarden gebruikt mogen worden zolang er geen echt ATEX-alternatief voorhanden is. Het is wel zaak om daar op te letten en dit net als bij de steigerbouw mee te nemen in de planning.”

Foto: Louis Meulstee.
Tekst: Loet van Bergen

- Advertentie -

Meest gelezen

In gesprek met Olaf van der Gaag

Olof van der Gaag is sinds 2015 voorzitter van de NVDE (De Nederlandse Vereniging Duurzame Energie). Daarvoor was hij directeur campagnes bij...

5 Vragen aan… Gino de Landtsheer – CINI

CINI, Commissie INdustriële Isolatie, is eind jaren 80 opgericht als antwoord op de grote behoefte die er in de markt was voor...

Nieuwe omgevingswet maakt omgevingsrecht eenvoudiger

De Omgevingswet bundelt en vereenvoudigt de regels voor ruimtelijke projecten. Met behulp van 1 digitaal loket wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten...