“In de steigerbouw staat veiligheid hoog in het vaandel”, zegt Eddie de Veen, Business Unit Manager bij KAEFER Nederland B.V. , een bedrijf dat actief is in onder meer de Petrochemie, Chemie, Voeding- en Pharmaindustrie, Scheepsbouw, Datacenters, Diervoeding, Constructies. Het bedrijf is aangesloten bij de sectie steigerbedrijven van de Vereniging Steiger Bouw (VSB).
Veiligheid in de steigerbouw begint volgens De Veen al bij het opnemen en uitwerken van een steiger. “Hier word dan al gelijk rekening gehouden met de omgeving wat voor een deel bepalend is voor de te nemen maatregelen. Vaak betreft het werkzaamheden die aan het openbaar gebied grenst (gevaren voor derden zoals voorbijgangers, bezoekers, bewoners, gebruikers van installaties of van onroerend goed) en het verkeer in de nabijheid van de steiger (aanrijdgevaar van steiger en/of personen die terplekke werkzaam zijn). Dat moet eerst goed en veilig afgezet worden voordat met de steigerbouw kan worden begonnen”, aldus De Veen.
Richtlijn Steigers
“Als Kaefer werken we altijd volgens de richtlijn steigerbouw”, licht De Veen toe. “Deze is in 2018 onderdeel van de wet geworden en volgens deze regel en wetgeving worden onze steigers ook gebouwd.” De Richtlijn Steigers heeft betrekking op alle stalen steigers opgebouwd uit losse onderdelen. De richtlijn is een ‘levend document’ waarvan de inhoud continu wordt aangepast aan de stand der techniek. Zo zijn lezers altijd op de hoogte van de meest recente inzichten en weet iedereen waarmee bij het monteren, gebruiken en demonteren van steigers rekening moet worden gehouden. “Daarnaast worden al onze steigers gekeurd als deze worden opgeleverd worden aan de klant. Daarna worden de steigers, indien nodig, om de 2 weken weer herkeurd zodat we zeker weten dat de steigeronderdelen veilig zijn.” Een specifiek keurmerk voor steigeronderdelen is er nog niet. Wel controleren wij al het steigermateriaal wat van de bouw komt. Mocht er beschadiging op zitten dan wordt dit materiaal verwijderd.”
Statische berekening
“In het geval van een complexe steiger, wordt door onze Engineering afdeling een (digitaal) 3D rekenmodel van de steiger gemaakt en wordt een statische berekening uitgevoerd”, verduidelijkt De Veen. “Als de steiger voldoet aan alle eisen betreffende sterkte en stabiliteit, dan wordt op basis van dit model ook een digitale tekening gemaakt. De tekening gaat naar onze uitvoerders en de klant, waar na deze (in overleg) eventueel nog aangepast kan worden. Een nieuwe ontwikkeling bij ons is dat we gebruik maken van ons KOM Systeem, d.w.z. dat wij alle aanvragen en opdrachten voor een klant in een systeem hebben. Dit is voor de klant een groot voordeel, zo weet hij namelijk precies welke steigers er staan en waar deze staan. Ook ziet hij dan gelijk welke afgemeld kunnen worden en welke er in aanvraag staan. We werken al een tijdje met dit systeem en dat bevalt ons en onze klanten goed.” Als voorbeeld noemt De Veen een klant in het Noord Oosten van het land waar het bedrijf een opdracht kreeg voor een nieuwbouwproject zowel voor de steigerbouw als isolatie. “Bij dit project hebben wij de steigerbouw al in het voortraject in een 3D model van de klant uitgewerkt. Ook hebben wij gelijk voor alle hangsteigers gelijk een tekening en berekening laten maken. Doordat wij hier ook het isolatiewerk doen zijn de steigers dusdanig gebouwd dat de steigers in een keer goed staan”, aldus De Veen.
Vakbekwaamheid
Een belangrijk aspect in de steigerbouw betreffende onder meer de veiligheid en werken volgens de richtlijnen steigerbouw, is de vakbekwaamheid van de steigerbouwer. De Veen: “Wij geven onze mensen altijd scholing in steigerbouw om te voldoen aan de richtlijn steigerbouw. Scholing die op diverse niveaus plaatsvindt van steigerbouwer niveau 1 en 2 tot steigerbouw voorman, uitvoerder tot steigerbouw inspecteur. Ook niet Nederlandstalige mensen laten wij de juiste opleidingen volgen. Dit niet alleen voor de kwaliteit, maar ook voor de veiligheid voor onze mensen en voor onze klanten.” Wie veilig op hoogte wil werken, ontkomt er volgens De Veen niet aan om te zorgen voor een goede training en opleiding.
Met deze Richtlijn Steigers wil de VSB bedrijven de middelen bieden om een veilige steiger te bouwen die aan de laatste stand der wetenschap voldoet.
De afgelopen jaren is er op dit gebied veel gebeurd. Als één van de weinige brancheverenigingen voor gespecialiseerde aannemers, startte de VSB met een eigen opleidingsbedrijf terwijl via de recent geïntroduceerde Richtlijn Steigers eisen worden gesteld aan de opleidingsgraad van steigerbouwers. De richtlijn draait om kwaliteit en daarmee om een veilige steiger. Die koppeling tussen kwaliteit en veiligheid ligt vast in de Richtlijn Steigers. Een belangrijk bestanddeel van de Richtlijn Steigers is de scholingsstructuur. Met de introductie van de richtlijn is de verdergaande upgrading van het vakgebied een feit. Alle functies in de steigerbouw zijn in de Richtlijn Steigers omschreven en de bevoegdheden zijn vastgelegd. Met de aangesloten gespecialiseerde montagebedrijven en uitzendorganisaties is fors geïnvesteerd in scholing en certificering en diplomering van het steigerpersoneel. De registratie vindt centraal plaats in het Centraal Diploma Register (VCA). Ook (bouw)bedrijven, aannemers en anderen die dagelijks ‘even een steiger monteren’ moeten zorgen dat de betrokken medewerkers zijn ingeschreven in het Centraal Diploma Register.