dinsdag, oktober 10, 2023
HomeCoverstory 2023 - 2Hanko familiebedrijf met passie voor technische isolatie

Hanko familiebedrijf met passie voor technische isolatie

Dit jaar staat bij HANKO alles in het teken van het 45-jarig bestaan. Wat 45 jaar geleden begon als kleine leverancier van beplatingsmateriaal en ijzerwaren is uitgegroeid tot een totaalleverancier van technische isolatiematerialen aan isolatieprofessionals over de hele wereld met 35 vaste medewerkers, drie magazijnen én een vestiging in Duitsland.

2023 is een druk jaar voor de HANKO-FAMILY. Na de implementatie van een nieuw ERP-systeem, AFAS Online, stond de volgende uitdaging voor HANKO al snel voor de deur: de verplaatsing van het magazijn in Etten-Leur naar een compleet nieuwgebouwd magazijn in grensgebied Hazeldonk (transportzone Meer} zie kader.

Samenwerking met de branche

Samenwerking met onze leveranciers en klanten staat bij HANKO hoog in het vaandel en er wordt veel waarde gehecht aan het opbouwen van langdurige partnerships. “Dit heeft alles te maken met de wensen van onze klanten”, zegt Hans van Gastel, Sales Director. “Ze willen het liefst één leverancier voor alles wat ze op dat project nodig hebben. Klanten kunnen bij dan bij ons ook rekenen op persoonlijk contact, aandacht én onze expertise. We staan altijd klaar van om te helpen, te adviseren en te ondersteunen in combinatie met ons breed assortiment. Dus dat ontzorgen is een beetje ons devies als het gaat om samenwerking”, aldus Van Gastel.

Strengere isolatiewaarden vragen om steeds betere en innovatieve isolatiematerialen.

Breed assortiment

De product range van HANKO is volledig geconcentreerd op plaatmaterialen, isolatie, trekbanden, bevestigingsmaterialen en gereedschappen voor thermische, akoestische en brandwerende isolatie van leidingen, installaties, opslagtanks en machines. Van Gastel: “We leveren alles om de klus tot in de puntjes af te werken, zoals parkers, blindklinknagels, sluitingen, tapes, kitten en lijmen. Naast het brede assortiment werken we hard aan het wegnemen van logistieke zorgen voor onze klanten. Daarin gaan we heel ver. Vooral bij grote klanten, die bij een project ons inschakelen en de materiaalkeuze, waarbij ook Prefab mogelijk is en levering volledig bij ons neerleggen. Afhankelijk van de planning kunnen wij ervoor zorgen dat gedurende het project de materialen just-in-time volgens planning geleverd worden. Dit in nauwe samenwerking met onze logistieke partners. Een van de vele opties die wij bieden is dat we bij grote projecten afzetbakken neerzetten op een logistieke verzamelplaats met alle isolatiemateriaal waarop precies staat vermeld welke materialen erin zitten. Dit voorkomt logistiek extra vrachtvervoer en CO2 uitstoot, wat past bij onze duurzame ambities.”

Gecombineerde isolatiematerialen bieden interessante en economische oplossingen

Gecertificeerd plaatmateriaal

HANKO streeft met HANKOCLAD naar topkwaliteit plaatmaterialen voor haar klanten en selecteert zij zorgvuldig materialen van Europese origine of materialen die voldoen aan de benodigde certificering. “Om de kwaliteit van de plaatmaterialen te waarborgen voeren wij strenge kwaliteitscontroles uit. Naast documentcontroles, zoals de bijbehorende CE-markering en 3.1 en/of 2.2-certificaten, is ingangscontrole van de goederen en documenten een standaardprocedure bij ons”, licht Van Gastel toe. Met behulp van onze nieuwe Laser Analyzer wordt binnen secondes bepaald of het juiste materiaal met de juiste legering en kwaliteit is geleverd.”

Aspen Aerogels

Hybride oplossingen

Een van de producten die HANKO aanbiedt zijn de isolatiedekens van Aspen Aerogels, producent van ultralichte isolatieproducten, gebaseerd op aerogeltechniek, die tot vijf keer betere thermische prestaties leveren dan traditionele isolatiematerialen en tegelijkertijd veelzijdig, ruimtebesparend en gemakkelijk te hanteren zijn. “Het zijn wel duurdere producten in vergelijking met traditionele producten als steenwol”, zegt Van Gastel. “Maar door de strengere regelgeving worden steeds betere isolatiewaarden gevraagd en soms door ruimtegebrek biedt dikkere isolatie geen oplossing.” Als voorbeeld noemt Van Gastel een project in Antwerpen. “Daar had een adviseur tien lagen aerogel geadviseerd voor de isolatie van een stoomleiding, maar al snel bleek dat budgettechnisch niet haalbaar was. We hebben toen een hybride oplossing geadviseerd met twee lagen aerogel aangevuld met conventionele steenwolisolatie en economisch een interessante oplossing bleek met korte terugverdientijden. Tegenwoordig is return on investment bepalend voor de uiteindelijke isolatiekeuzes. Als HANKO zien wij in met name in de industrie isolatiediktes toenemen, wat alles te maken heeft met de verplichte energiebesparende maatregelen vanuit de overheid, wat wij als HANKO een goede zaak vinden. Vandaar dat we voortdurend op zoek zijn naar innovatieve materialen en/of combinaties daarvan. Zo bieden wij als Gold Partner van Aspen Aerogels onze klanten toegang tot de meest geavanceerde isolatieoplossingen vanuit ruime eigen voorraad, waarbij zij expertise combineren met hoogwaardige producten voor optimale energie-efficiëntie en duurzaamheid. Het huidige assortiment van HANKO bestaat uit de Pyrogel XTE, Pyrogel XTF, Pyrogel HPS en de Cryozel Z. Naast thermische en akoestische isolatie bieden de Pyrogel XTF en de Cryogel Z óók een zeer goede passieve brandbescherming. De perfecte keuze dus voor een unieke combinatie van goede thermische isolatie, akoestische isolatie én bescherming tegen CUI (Corrosion Under Insulation) en CUF (Corrosion Under Fireprotection). Naast de Aspen Aerogels ‘superisolatie’ dekens biedt HANKO sinds kort ook Saglan glaswol crepagedekens aan van de Zwitserse fabrikant SAGER. Deze crepagedekens bieden tot wel 9.5% betere isolatiewaarden dan lamellendekens van traditionele glaswol. Deze 9,5% vinden vooral asset owners interessant. Op deze manier houden wij als HANKO alle ontwikkelingen op de markt nauwlettend in de gaten zoals bijvoorbeeld de opkomst van waterstof, warmtepompen en stadsverwarming dat kansen biedt voor de isolatiebranche en waarop wij met onze producten zeker op in zullen spelen.”

Verhuizing naar Hazeldonk

HANKO heeft eind vorig jaar de knoop doorgehakt en besloten om haar magazijn in Etten-Leur te verplaatsen naar grensgebied Hazeldonk, een strategisch gelegen gebied op de grens van Nederland en België. Deze nieuwe locatie biedt verbeterde distributiemogelijkheden voor de Belgische en Franse afnemers van ons isolatiemateriaal. Met dit nieuwe magazijn zal onze totale opslagcapacitieit vanaf heden meer dan 10.000m² bedragen. Met een sterke DEDICATION voor duurzaamheid streeft HANKO ernaar om in Hazeldonk een volledig ‘groen’ magazijn op te zetten. Door het gebruik van zonnepanelen op het dak met isolatieplaten van 1 meter dikte biedt het nieuwe magazijn HANKO de kans om haar eigen energie op te wekken en CO2-uitstoot te verminderen. De verhuizing naar Hazeldonk typeert de strategische visie van HANKO op het gebied van groei en duurzaamheid. Met deze ontwikkeling wil HANKO ook, naast verbeterde distributiemogelijkheden en sustainability, een voorbeeld stellen voor de branche om anderen te inspireren om duurzaam ondernemen te omarmen!

Tekst: Chantal Fransen en Fotografie: HANKO

- Advertentie -

Meest gelezen