Infrarood en visuele inspectie Stoomleiding Delfzijl met een Drone

0
4

Het inspecteren van leidingen met een warmtebeeldcamera op warmteverlies, lekkages, isolatieproblemen en diverse andere gebreken, gebeurd nog veel door loopinspecties. Voor dit soort inspecties worden steeds meer drones ingezet die op een snelle en efficiënte wijze het gebied in kaart kunnen brengen. Hierbij kunnen onveilige situaties en gezondheidsrisico’s worden vermeden doordat een inspecteur niet fysiek op de locatie aanwezig hoeft te zijn. Daarnaast kan een drone inspecties verrichten op moeilijk bereikbare locaties.

In samenwerking met Engie Services en in opdracht van Groningen Seaports heeft Eyefly, als één van de eerste professionele drone operators in Nederland en gestart in 2014, een unieke inspectie uitgevoerd op het Chemiepark te Delfzijl. Een dergelijke inspectie was tot dusver nog nooit uitgevoerd op het Chemiepark. De inspectie is uitgevoerd met een infraroodwarmtebeeld en een RGB camera op een drone.

High Tech inspectiecamera’s
Op het industrieterrein Oosterhorn in Delfzijl tussen de bedrijven Eneco Bio Golden Raand en AkzoNobel ligt een stoomleiding van Groningen Seaports met een lengte van circa 2.800 meter. Tot nu vonden de inspecties plaats via loopinspecties langs de leiding.

Engie en Eyefly voerden deze inspectie uit met behulp van de nieuwste drone, uitgerust met een 100 megapixel camera en infrarood warmtebeeldcamera. Dit levert veelvoudige en betrouwbaardere informatie op. Eyefly heeft de primeur in Nederland door de aanschaf van een 100 MegaPixel camera waarmee op millimeter niveau geïnspecteerd kan worden en kunnen er relatieve nauwkeurigheden onder de centimeter behaald worden. De point cloud die gegenereerd wordt op basis van fotogrammetrie lijkt bijna een foto te zijn door de hoge puntdichtheid een techniek die veel wordt gebruikt in de Geodesie en is een manier om foto’s aan elkaar te ‘stitchen’ tot een complete 2D kaart of 3D model. Wanneer Eyefly een gebied in beeld brengt wordt er een raster over het gebied gevlogen waarbij er honderden foto’s gemaakt worden. Elke foto heeft een overlap over de voorgaande of naastgelegen foto waardoor de foto’s aan elkaar gerekend kunnen worden. Op basis van de positie van de drone en de overlap van de foto’s wordt vervolgens een 2D orthomosaic en een 3D puntenwolk gegenereerd. Daarnaast was de drone uitgerust met de Zenmuse XT2, een radiometrisch gekalibreerde camera om thermografische inspecties uit te voeren. Voorzien van een krachtige 4k filmcamera, met een 12 megapixel beeldsensor. Met deze prachtige innovatie konden we eventuele lekkage of isolatie problemen in de stoomleiding worden opgespoord.

Drone Eyefly 100 MP camera

Wat is er uniek aan deze inspectie
“Het unieke in dit proces zit in de complexiteit van de vlucht”, vertelt projectleider Remco Kootstra. “De vlucht gaat namelijk over een gebied waar verschillende industriële bedrijven gevestigd zijn. Hier gelden strenge veiligheidseisen, zoals bijvoorbeeld de ATEX richtlijn, die van toepassing is op alle plaatsen waar ontploffingsgevaar kan plaatsvinden. Alle bedrijven moesten toestemming geven om te vliegen boven hun terrein, wat organisatorisch erg uitdagend is.

Bovendien moesten de uitvoerende partijen voldoen aan de strenge regelgeving rondom het vliegen met drones. Het is de eerste keer dat een drone-inspectie op zo’n grote schaal in een industriële omgeving wordt uitgevoerd. Eerdere pogingen lukten niet omdat de technische mogelijkheden nog onvoldoende waren of vanwege het feit dat bedrijven geen toestemming verleenden om over hun terrein te vliegen. In Delfzijl hebben alle aanliggende bedrijven hun medewerking verleend.”

Als eindproduct is een 3D puntenwolk en de bijbehorende foto’s geleverd. De puntenwolk heeft als doel om in een 3D omgeving de inspectie uit te kunnen voeren. Elke punt in de puntenwolk is gekoppeld aan een foto. Via een programma kunnen alle foto’s herleid worden.

Dit betekent dat de inspectie op kantoor plaats kan vinden en dat er vanuit een 3D omgeving een POI’s (Point Of Interest) aangeklikt kan worden en dat alle foto’s waarop de POI zichtbaar is naar voren gehaald worden. Op deze manier zijn alle foto’s herleidbaar en kan de inspectie sneller en efficiënter uitgevoerd worden”, aldus Kootstra.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in