Voor de een nog ver weg, voor de ander iets om maar voor zich uit te blijven schuiven, maar geen ondernemer die er aan ontkomt, bedrijfsoverdrachten. Een voor de meeste ondernemers onbekend traject, waarbij veel zaken bij elkaar komen, zakelijk en privé, ratio en emotie.
Omdat geen enkele ondernemer of onderneming hetzelfde is, is de verkoop van een onderneming maatwerk. Om erachter te komen wat de uitgangspositie is, dient een ondernemer zich ter voorbereiding op een bedrijfsoverdracht de volgende vragen te stellen:
• Is mijn bedrijf ook voor een ander interessant genoeg om over te nemen en zo ja wie zou dat kunnen zijn?
• Hoe is mijn financiële positie, ben ik financieel gezien klaar voor het pensioen, of moet mijn pensioen worden betaald uit de verkoopprijs van mijn bedrijf?
• Zijn er familieleden of medewerkers die het bedrijf willen overnemen en zo ja zijn zij wel de juiste overnamekandidaat?
• Wat ga ik doen als m’n bedrijf verkocht is, blijf ik verbonden aan het bedrijf, ga ik mijn hobby oppakken of rest er voor mij een zwart gat?
Bij een goede voorbereiding op een bedrijfsoverdracht wordt antwoord gegeven op deze vragen.
Verkoopklaarmaken
Lang voordat de eerste gesprekken met kandidaat-kopers kunnen plaatsvinden, dient de onderneming zoals dat heet, verkoop-klaar te worden gemaakt. Je kunt dit proces vergelijken met het opknappen van een woning voordat de makelaar langs komt voor de fotoreportage. Voor een koper van een bedrijf is het van belang dat de onderneming die hij overneemt niet te zwaar leunt op de verkopende eigenaar. Door bijvoorbeeld de klantcontacten, de calculaties en de projectbegeleiding door meerdere personen te laten doen wordt een bedrijf minder kwetsbaar en beter overdraagbaar. Daarnaast wordt bij het verkoop-klaar maken van een bedrijf beoordeelt of de financiële-, juridische- en fiscale structuur op orde is. In het algemeen neemt men aan dat voor een goede voorbereiding van een bedrijfsoverdracht drie tot vijf jaar nodig is.
Bedrijfswaardering
De waardering van een bedrijf is het startpunt voor het bepalen van de verkoopvoorwaarden van een bedrijf, waaronder de vraagprijs. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is de waarde van een bedrijf minder afhankelijk van de waarde van het machinepark, maar meer van de toekomstige opbrengsten. Meestal wordt voor het bepalen van de waarde van een bedrijf de DCF-methode gebruikt. Bij deze methode bepaal je de waarde van het bedrijf door te kijken naar het geld dat je in de toekomst met de onderneming kunt verdienen, de zogenaamde vrije cashflow. Daarvoor worden alle toekomstige geldstromen in kaart gebracht. De inkomende kasstromen worden verrekend met de uitgaande geldstromen. Dat heet de vrije cashflow. Deze toekomstige cashflow wordt vervolgens contant gemaakt tegen een rentepercentage welke is gebaseerd op het risicoprofiel van de bedrijfstak en het bedrijf zelf.
Wie is er geïnteresseerd in mijn bedrijf.
Op het moment dat al het huiswerk gedaan is, is het tijd om opzoek te gaan naar de juiste koper. Wie de juiste koper is, is afhankelijk van een aantal factoren: hoe groot is het te verkopen bedrijf, hoeveel geld moet een koper meenemen of wil de verkoper nog betrokken blijven bij het bedrijf? In grote lijnen kennen we drie soorten kopers:
1. Persoonlijke koper
Onder deze categorie vallen de kinderen van de eigenaar maar ook bijvoorbeeld het zittende management wanneer zij het bedrijf overnemen (MBO). Een voordeel van een persoonlijke koper kan zijn dat de bedrijfscultuur min of meer in stand blijft. Daar staat tegenover dat de koopprijs vaak lager is, dat de ondernemer veelal een groot deel van koopsom pas later ontvangt en dat de ondernemer -soms ongewild- betrokken kan blijven bij het bedrijf.
2. Strategische koper
Dit kan zijn een concurrent, klant of leverancier. Het nadeel van een strategische koper kan zijn dat het bedrijf zijn identiteit verliest. Een voordeel is dat de koopprijs vaak hoger is dan bij een persoonlijke koper.
3. Financiële koper
Een categorie kopers die tegenwoordig steeds meer in onze sector actief is zijn de investeerders. Deze kopers spreken veelal een andere taal en hebben weinig emoties bij de gekochte onderneming. Voor hen telt financieel rendement. Het zittende management kan of moet soms aanblijven.
Zoals gezegd is bedrijfsoverdrachten een proces waar veel zaken samenkomen, zakelijk, privé, ratio en emotie.
Als u van plan bent uw bedrijf over enkele jaren te verkopen en u daar zelf geen ervaring mee heeft , doe het dan niet zelf maar haal er een vakman bij die u bij dit traject kan begeleiden. Leden van de Metaalunie kunnen hiervoor terecht bij Metaalunie Bedrijfsoverdrachten.