Arbeidsmarktcommunicatie Zichtbaar en positief in beeld Focus op nieuw personeel

0
1

De technische sector kampt branchebreed met personeelsuitdagingen. De mensen die zo hard nodig zijn in deze tijd zijn met een lampje te zoeken. In tijden van krapte ontkomen we er niet aan om andere wegen in te slaan en creatief om te gaan met de mogelijkheden die er zijn. Online en offline is het belangrijk om zichtbaar te zijn en positief voor het voetlicht te komen. Zodat je opvalt en bekend wordt als een werkgever waar het prettig werken is, waar uitdagende inhoudelijke projecten op je wachten, waar er goed voor je gezorgd wordt en een stimulerend werkklimaat heerst.

De wereld is veranderd. De jeugd staat anders in het leven. In een belronde langs verschillende werkgevers wordt er meermaals verzucht: “De jongeren van tegenwoordig lijken allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Kort door de bocht: weinig willen doen voor flinke salarissen.” Maar is dat werkelijk zo? En wat kan je als opdrachtgever ondernemen om toch de jongeren te vinden die wél bereid zijn om een stap extra te zetten?

De werkzoekende heeft de wereld aan zijn voeten

Wat er ook speelt en hoe de wereld dan ook in elkaar steekt, tegenwoordig ontkom je er niet aan om naar buiten te treden. Waar je voorheen kon volstaan met het plaatsen van een advertentie met daarin een functieomschrijving en de arbeidsvoorwaarden waarop de aanmeldingen als vanzelf binnenkwamen. Is de werkelijkheid 180o omgedraaid: de werkzoekende heeft het voor het uitzoeken tegenwoordig. Dat betekent dat de werkgever zijn best moet doen om zo aantrekkelijk mogelijk in beeld te komen. De blik moet naar buiten worden gericht. Je zult jezelf de vraag moeten stellen: Wat kan ik doen om mensen aan te trekken? Waarmee zet ik mij dusdanig positief neer dat mijn bedrijf gekozen wordt. Anders gezegd, waar voorheen de sollicitant zijn best moest doen om gekozen te worden. Zijn het nu de bedrijven die hun best moeten doen om gekozen te worden.

Laat jezelf zien

Zichtbaar zijn is dan ook het sleutelelement om de werkzoekende te bereiken. Zichtbaar door het mooi uitlichten van de projecten die je oppakt en hebt opgepakt. Isolatieprojecten zijn tot de verbeelding sprekende projecten. Die grootsheid en het vakmanschap dat daarmee gemoeid is, zorgen voor indrukwekkend fotomateriaal. Het is het waard om te investeren in goed beeldmateriaal. Fotografie én film. De inzet van drones is daarin ook zeker een mooi middel om in te zetten. Een middel waar ook steeds vaker gebruik van wordt gemaakt. Heb je het beeldmateriaal in goede kwaliteit dan is het zaak dat dit op zoveel mogelijk plekken wordt uitgezet. In print in vakbladen als deze, schooluitgaven, magazines die werkzoekenden bereiken. En online. Een zo breed mogelijke waaier aan kanalen is aan te raden. Zeker ook om onder de aandacht te komen bij mensen met een zo’n breed mogelijke interessegebied. In deze arbeidsmarktkrapte moet je veel breder kijken dan voorheen is een opmerking die veel gemaakt wordt. Je weet nooit waar jouw nieuwe medewerker vandaan komt. Soms kun je verrast worden. Zo werd mij verteld dat op het ROC de ouders van de leerlingen die op een open dag komen soms getriggerd worden om als zij-instromer in te stromen omdat ze zo gegrepen worden door een technische opleiding dat ze een carrièreswitch overwegen.

Socials

Social media… een onmisbaar element in elk marketing/communicatieplan. Bedenk goed welk kanaal je gebruikt voor welke boodschap. Facebook, waar het allemaal zo’n beetje mee begon, is steeds meer een kanaal waar de 50-plusser actief op is. Een prima kanaal nog altijd om de begin vijftiger mee te bereiken in je arbeidsmarktcommunicatie strategie. Een jongere doelgroep bereik je via Instagram en de hele jonge, potentiële nieuwe medewerker, die tref je vooral op TikTok. LinkedIn vult een eigen categorie en is met name gericht op de zakelijke markt en de werkzoekende die al een mate van werkervaring heeft. Alle kanalen bieden heel veel mogelijkheden om je zichtbaarheid te vergroten. De ronde langs isoleerders bracht vooral de tip: “Wees consequent in je uitingen. Herhalen is essentieel. En zorg ervoor dat je in alle uitingen jouw eigen bedrijfs DNA naar voren blijft laten komen. Laat zien wie jij bent en waar jij voor staat. Dat zorgt ervoor dat gelijkgestemden geraakt worden. Dat op haar beurt maakt de kans groter dat de juiste mensen reageren op jouw openstaande vacatures.”

‘Wees consequent in je uitingen & herhalen is essentieel!’

Samenwerkingen

Tot slot: zoek de samenwerking. Ondanks dat er geen specifieke opleidingen zijn in isolatie, organiseren de lokale ROC s met regelmaat bedrijvendagen waarin bedrijven zich kunnen presenteren aan de BOL en BBL studenten én de werkzoekenden van het UWV. Heb je mensen aangetrokken die nog niet bekend zijn met isolatie dan kunnen zij in nauwe samenwerking met jou incompany trainingen verzorgen. Interne opleidingen is iets dat steeds meer isolatiebedrijven oppakken. Al met al is het niet eenvoudig in deze tijd om de menskracht binnen te halen die je nodig hebt. Zaak blijft om breed te blijven kijken. Naar jong talent, maar zeker ook naar ouder talent. Juist de zij-instromer is een interessante doelgroep die op verschillende manieren te bereiken is. Online is een belangrijke, maar ook offline is er nog van alles te ontwikkelen.

De communicatie pluim

Wij zien een aantal actieve isoleerders op de social media kanalen. We zien ook dat er inspirerende samenwerkingen verder worden ontwikkeld o.a. tussen de isoleerder en scholengemeenschappen en UWV. Eind dit jaar zetten we de meest creatieve ondernemer op dit gebied in het zonnetje tijdens de uitreiking van de Communicatiepluim 2024. Ontwikkel jij aantrekkelijke en succesvolle activiteiten op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of zie jij iemand die op een positieve manier zichtbaar is? Laat het weten. We horen en zien graag wat er zich op dit gebied verder ontwikkelt en opgepakt wordt in de isolatiebranche.

Tekst: Chantal Fransen Fotografie: Stock

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in