Jong Talent
De isolatiesector ontwikkelt en heeft oog voor continuiteit. Math Crombach en Remco Hiemstra geven invulling aan nieuwe ontwikkelingen, bedrijfsopvolging en nieuwe startups. Een tweetal portretten.
In de isolatiebranche zijn heel veel familiebedrijven actief. Waar het bedrijf vaak overgaat van vader op zoon. Dat gebeurde ook bij Crombach Isolatie waar Math Crombach jr. zes jaar geleden het bedrijf van zijn vader Math Crombach sr. overnam.
“Het was niet zo dat mijn vader zei: hier zijn de sleutels van het bedrijf succes ermee”, vertelt Math. “Voordat ik bedrijf overnam, heb ik verschillende stadia binnen het bedrijf doorlopen en op praktische elke afdeling gewerkt waar ik heb leren offreren, calculeren, inkopen enz. Ik heb zelfs een uitstapje van 1,5 jaar gemaakt bij een ander bedrijf en een half jaar projectmanagement uitgevoerd in Quatar. Wat een geweldige ervaring was. Daarnaast heb ik allerlei praktijkgerichte cursussen gevolgd bij Stichting OOI en in de praktijk het vak van montage geleerd.” Daar plukt Math jr. als jonge ambitieuze ondernemer nu de vruchten van bij het runnen van zijn bedrijf. Maar hij kan nog altijd terugvallen op zijn vader die als adviseur nog steeds nauw betrokken is bij het bedrijf en waar hij een sterke band mee heeft. Verder hebben we een zeer goede ervaren bedrijfsleider die mij ondersteunt en die allerlei projecten begeleid”, aldus Math jr.
Werkgebied
“Ons werkgebied bestaat voornamelijk uit Utiliteitsbouw maar ook bij industriële projecten staan wij ons mannetje”, vertelt Math jr. “Onze activiteiten bestaan uit alle voorkomende technische isolatie, brandwerende voorzieningen, plaatwerk inclusief de montage. Ons team bestaat uit 25 -30 man waarmee we niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en België projecten uitvoeren.” Als de nood aan de man dan springt Math jr. bij en is niet te beroerd om te laden en te lossen met de heftruck in de vroege ochtend. “Ik wil geen directeur zijn die in zijn driedelig pak de zaken aanstuurt, maar wil juist op de werkvloer aanwezig zijn om mijn betrokkenheid te tonen en contact te hebben met mijn medewerkers.” Contact hebben met zijn medewerkers en opdrachtgevers vindt Math jr. dan ook een van de leukste aspecten van zijn werk.” Ondernemen is volgens Math jr. ook risico`s durven nemen, energie in steken en resultaten nastreven. Maar vooral een mooi stukje werk te kunnen laten zien.” Hij ziet het soms wel eens als een pioniers leven, keuzes maken en acties ondernemen terwijl je pas later erachter hoopt te komen of het wel de juiste keuze is geweest. Het zijn zaken waar je als jonge ondernemer weleens tegenaan loopt. Tijdens een VIB bijeenkomst jaren geleden heb ik geopperd om speciale bijeenkomsten voor jonge ondernemers in de isolatiesector te organiseren.”
Ambities
Ambities heeft Math jr. zeker wel, maar hij hoeft niet perse groter te worden. Hij vindt de huidige omvang van het bedrijf meer dan voldoende. Math jr.: “Ik heb liever een bedrijf waar iedereen zijn rol kent en alle zaken goed lopen in plaats van als maar groter worden met het gevaar dat je op je snufferd gaat.” Wel wordt er regelmatig geïnvesteerd in nieuwe machines en automatisering die de werkzaamheden gemakkelijker maken. Het is een kwestie van goede doelen stellen, die ook haalbaar zijn. We willen onze klantenkring zo goed mogelijk blijven bedienen en kijken wat daar voor nodig is. In plaats van alsmaar nieuwe dingen aanboren met het gevaar dat je zaken uit het oog verliest en daar wil ik wel voor waken”, licht Math jr. toe.
Trends en ontwikkelingen
“Natuurlijk volgen we de trends en ontwikkelingen in de markt nauwgezet”, vervolgt Math jr. Ik vind de ontwikkelingen in de isolatiebranche traag verlopen. “Op het gebied van producten en machines komen er af en toe nieuwe dingen voorbij. Wel een trend vindt Math de brandwerende doorvoeren, die in de laatste jaren een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt. Los van alle nieuwe ontwikkelingen ziet Math meer fiducie in scholing van mensen. Dit is een speerpunt in ons bedrijf. Laatst was ik bij een bijeenkomst van een opleidingscentrum waar aan de aanwezigen werd gevraagd wie er in de afgelopen jaren een opleiding had gedaan. Van de 40 mensen staken er 3 de hand omhoog. Daar schrok ik wel van en dacht waar gaat dit naar toe. Willen we als isolatiebranche kwaliteit leveren en energie steken in jonge aanwas dan is scholing een eerste vereiste”, merkt Math tot slot op.
Remco Hiemstra: Portret van een gedreven BusinessUnit Manager
Remco Hiemstra is inmiddels ruim 12 jaar actief binnen de isolatiewereld en heeft daardoor veel ervaring opgebouwd als het gaat om het bedenken van slimme isolatie oplossingen. Voordat hij in de isolatiebranche terecht kwam, was hij manager bij KPN Telecom en KPN B2B. Waar hij als Business Manager bijna 14 jaar verschillende teams heeft aangestuurd en het managen van een succesvol team als geen ander kent.
Eigenschappen die hem goed van pas komen in zijn functie als Business Unit Manager bij Aerofoam dat onderdeel is van de Walraven Group en waar Remco sinds 2018 werkzaam is. “Hier ben ik begonnen om de producten van Aerofoam voor de Europese markt voor te bereiden. We hebben bijna 1 jaar besteed om het product te optimaliseren en te testen en hebben nu een volledige productrange voor slangen en platen volgens het Europese CE keurmerk”, aldus Remco.
Luisteren naar de markt
“Nu het merk Aerofoam staat en bekend is in de markt, houd ik me op dit moment bezig met enerzijds de dagelijkse gang van zaken en anderzijds de strategie voor de komende jaren. Ik onderhoud het contact met de relaties die ik heb opgedaan in de afgelopen 12 jaar. Ook werk ik nauw samen met ons marketingteam om te laten zien welke isolatieoplossingen we bieden. Dit proberen we echt te doen op een andere, vernieuwende manier waarin we het persoonlijke aspect erg belangrijk vinden. Omdat we, samen met Hira, steeds op zoek zijn naar toevoegingen in ons assortiment, is de productontwikkeling ook een belangrijk onderdeel van mijn functie. Denk hierbij aan leidingdragers en akoestische producten, maar met name ook producten die helpen in de markt om het werk van de isoleerder en installateur te vergemakkelijken. We willen een leverancier van isolatiematerialen zijn die waarde toevoegt. En dat kan voor iedereen in de keten: van groothandel tot installateur en van isoleerder tot adviseur. Dit door goed te luisteren naar de markt en door oplossingen te bedenken die plug and play zijn en ons onderscheidend maken van de rest.”
Persoonlijk contact
“Het persoonlijke contact met onze klanten en eindgebruikers is essentieel”, benadrukt Remco. “Zoek het gesprek op en blijf onderzoeken en vragen naar wat er bij de klant, zijn bedrijf en zijn omgeving speelt.” Alleen dan kun je volgens Remco de juiste isolatie oplossingen bieden. “Een trend die je steeds meer ziet bij fabrikanten die rechtstreeks contact zoeken met de eindklant om op deze manier hun productgamma te kunnen verbeteren c.q. nieuwe oplossingen te bedenken. Volgens Remco heeft de markt geen interesse meer in bedrijven die producten in de markt zetten waar nauwelijks behoefte aan is. Het gaat steeds meer toe naar maatwerk oplossingen. Onze visie is dat wij met onze productoplossingen iedere dag waarde willen toevoegen voor onze klanten en eindgebruikers.”
Ontwikkelingen
“Dit betekent ook dat we als Aerofoam continu bezig zijn met productontwikkeling”, vervolgt Remco. “Door op zoek te gaan naar wat de klant nodig heeft en goed naar hem te luisteren. Zo was er vraag vanuit de markt of we onze producten een kleur konden geven. Daar zijn we op ingesprongen en nu kunnen onze slangen en platen in elke gewenste RAL kleur geleverd worden. Verder zijn we bezig met de ontwikkeling van een nieuw soort beschermfolie dat extreem bestendig is tegen o.a. beschadigingen in binnen omgevingen. Daarnaast introduceren we binnenkort ook een folie voor buiten omstandigheden en een nieuwe lijn prefab bochten voor de isolatiebranche. Oplossingen die we als team zelf bedenken en waarop we snel kunnen acteren als het moet. Waarbij we qua productie, logistiek en marketing altijd kunnen terugvallen op ons moederbedrijf Walraven. We opereren als Aerofoam volledig zelfstandig en beschikken zelfs over een eigen transportdienst. Zo zijn spoedleveringen binnen de isolatiebranche geen uitzondering. We vinden het belangrijk ook hier aan de wens van de klant te kunnen voldoen. Natuurlijk liggen er nog genoeg uitdagingen in het verschiet en willen we verder groeien op de Europese markt.”
“Aerofoam is ontstaan door de bestaande en sterke relatie tussen Hira Industries en de Walraven Group. Hira Industries produceert al jaren technische isolatieproducten en was op zoek naar een geschikte partij om de producten in Europa te lanceren. Met het afsluiten van een overeenkomst voor de lange termijn hebben Hira en Walraven de handen ineengeslagen. Samen met de afdeling Research & Development van Hira en verschillende Europese testinstituten zijn de producten op Europees niveau gebracht. Daarnaast wilden ze een organisatie die zich kan onderscheiden in de markt in dienstverlening en service.”