De derde generatie broers Maurice en Bert van Avesaath, hebben het bedrijf verder uitgebouwd tot een multidisciplinair bedrijf met drie takken: steigerbouw, isolatie en schilderwerken. “Dit hebben we deels op eigen kracht gedaan en deels door overname van bedrijven in Nederland en België”, vertelt Maurice. “Waardoor we actief zijn zowel in de Nederlandse als Belgische markt. Doordat we een multidisciplinair bedrijf kunnen we enerzijds de risico’s beter spreiden en anderzijds complete projecten aannemen die uitgevoerd worden door een team van specialisten in de verschillende werkgebieden die deels door ons zelf worden opgeleid”, aldus Maurice.
De LSB Academie
“In samenwerking Wiertz Personeelsdiensten hebben we een eigen LSB Academie opgericht waar mensen via een praktijkgerichte opleiding opgeleid worden tot isolatietechnicus steigerbouwer, schilder en/of monteur met een baangarantie. Het zijn gecertificeerde / erkende opleidingen die we kortsluiten met de Stichting OOI en CINI.” Een initiatief dat volgens Maurice uit nood is geboren. “In onze branche schreeuwen ze om nieuwe mensen. Doordat in de isolatiebranche het vakmanschap dreigt te verdwijnen, moeten we dus zelf op gaan leiden. De kunst is om mensen te boeien voor ons vakgebied. Vaak is het ook een stukje onwetendheid. Met de inzet van o.a. een wervingsfilmpje op Sociale Media dat in ons eigen bedrijf is opgenomen in combinatie met de kennis van werving en selectie van Wiertz Personeeldiensten, hopen we nieuwe mensen binnen te krijgen. Tot nu toe loopt dit goed. Daarnaast investeren we als LSB Groep veel in interne opleidingen. Op deze manier willen we mensen zetten op de plek waar ze het beste in zijn en waar ze de meeste voldoening uithalen. Waarbij plezier in het werk een belangrijke factor vormt. Het voortdurend streven naar verbetering, betreft een collectieve verantwoordelijkheid van alle medewerkers van ons bedrijf. We hopen hiermee onze positie op de diverse markten waarop wij opereren, te behouden en verder uit te bouwen”, verduidelijkt Maurice.
Innovaties
Een van de speerpunten in het beleid van de LSB Groep is innovatie. Maurice: “Daar investeren we veel in zowel in product- als procesinnovaties. We zijn ervan overtuigd dat je als organisatie continu moet innoveren om als bedrijf je voorsprong in de markt te behouden. Om er een paar te noemen: een aantal jaren geleden zijn we gestart met drones voor inspectie werkzaamheden op hoogte in plaats van steigers te bouwen dat tijdrovend is. Daarbij kunnen we de drones uitrusten met een warmtebeeldcamera om lekkages in de isolatie op te sporen. Verder hebben we een eigen lichtgewicht kunststof steigervloer in samenwerking met Sabic ontwikkeld.
Steigerbouw is zwaar werk, daar weten wij alles van. Ons bewustzijn voor een duurzame relatie met onze medewerkers en streven naar duurzaamheid heeft geleidt tot deze ontwikkeling wat zorgt voor enorme besparingen in montage, demontage en logistiek.
Op dit moment zijn we bezig met het testen van een isolerende coating uit Amerika, een product met twee functies: isoleren en coating in een. Wat bijvoorbeeld toegepast zou kunnen worden ter voorkoming van Corrosie onder isolatie. We zijn continu op zoek naar nieuwe technieken in relatie tot de eisen, wensen en verwachtingen van opdrachtgevers en relevante ontwikkelingen in de markt van industrie-bouw-infra en die te interpreteren en te vertalen in eisen voor onze eigen organisatie. “We doen ook mee aan een innovatieproject met meerdere partijen dat gaat over Ketensamenwerking. Met als insteek dat we als sector vooral niet moeten wachten op de eerste ontwikkelingen van innovaties binnen onze sector, maar zelf de regie in handen nemen.
Toekomst
“We zien de toekomst positief gezien omdat onze klanten openstaan voor onze toegevoegde waarde en al in een vroeg stadium vragen om mee te denken bij hun project dat voor alle betrokken partijen een win- win situatie creëert.” Maurice ziet ketensamenwerking als een duidelijke trend. Waarbij bedrijven vanaf het begin bij een project worden betrokken bijvoorbeeld het isoleren van een installatie. “Waardoor je ook beter de duurzaamheids doelstellingen kunt behalen die je voor ogen hebt. En op deze manier de optimale oplossing kan bieden voor klanten. De tendens is nu nog vaak dat braaf het bestek wordt gevolgd wat niet altijd de beste oplossing hoeft te zijn.
Op de vraag of de LSB nog verder willen groeien, antwoord Maurice dat ze vooral willen groeien in klanttevredenheid.
Dat willen we bereiken door onze medewerkers met zorg te omringen, door te investeren in opleidingen en nieuwe technologieën. Uiteraard hebben we wel groeiambities, maar dan op een gezonde wijze”, merkt Maurice tot slot op.