Hoe krijgen we de jeugd enthousiast?

0
2

De druk op de arbeidsmarkt is hoog. De wens om meer jeugd binnen te halen wordt daarmee alleen maar groter. Maar hoe krijgen we de jeugd enthousiast? Hoe boren we de intrinsieke motivatie bij hen aan om te kiezen voor ons mooie vak? Jeroen Sijbers, directeur van Centrum Jongeren Communicatie Chemie (C3), de onafhankelijke stichting die jongeren de wereld van chemie, life sciences en procestechniek wil laten ontdekken, houdt zich daar dagelijks mee bezig. Hij is ervan overtuigd dat diepgevoelde keuzes worden gemaakt als je de leerling laat ontdekken en ervaren. En die boodschap draagt C3 breed uit. “We richten ons niet op één specifieke branche, maar gaan actief de samenwerking aan met onderwijsinstellingen, bedrijven en verschillende branches. Zo creëren we massa. Massa die we nodig hebben om het verhaal over de bühne te krijgen. Het verhaal van de verwondering, een verwondering over de wereld van de techniek. Een verwondering die keuzes in de hand werkt.”

Ontdek, ervaar, kies

“Techniek gaat leven op het moment dat je laat zien dat je er iets mee kan. C3 ontwikkelt lespakketten voor docenten en laat aan de hand van aansprekende proefjes zien dat techniek praktische oplossingen biedt voor de problemen van alledag en voor die van de wereld van morgen. We moeten naar een meer duurzame wereld, dat stimuleert om niet langer alleen naar een eindproduct te kijken, maar ons ook af te vragen: waar komt het product eigenlijk vandaan? Of: hoe kunnen we er met bijvoorbeeld isolatie voor zorgen dat we zo min mogelijk energie verliezen tijdens het productieproces? We laten leerlingen die nog niet precies weten wat ze later willen doen niet alleen zien wat technisch denken kan bewerkstelligen, we laten ze vooral meemaken hoe leuk het is. Zo proberen we een innerlijk vuurtje aan te wakkeren. Daar zetten we ook het enthousiasme van de docent bij in. Om echt te kunnen raken is het belangrijk dat degenen voor de klas zich er bewust van zijn dat zij een rolmodel zijn. We stimuleren ze dan ook om te laten zien hoe zij zelf tot de keuze voor het vak zijn gekomen. Welke verwondering en ervaring lagen daaraan ten grondslag? Enkel zenden werkt niet. Het delen van inspirerende momenten doet dat wel.”

Werelden openen

“We lopen allemaal tegen dezelfde uitdaging aan. Naar mijn mening moeten we met elkaar de jeugd breed geïnteresseerd krijgen in techniek. De maatschappij heeft eenvoudigweg nieuwe techneuten nodig. We gaan dan ook bewust de samenwerking aan en maken gebruik van de expertise die eenieder te bieden heeft: de docent weet hoe je een leerling geboeid krijgt, de mensen “in het veld” leveren de bedrijfscontext en de leerlingen zelf geven ons de aanvullende informatie voor de aanscherping van de lespakketten die we ontwikkelen. Zo betrekken we verschillende groepen bij ons werk.

Jeroen Sijbers, directeur van Centrum Jongeren Communicatie Checmie
Jeroen Sijbers, directeur van Centrum Jongeren Communicatie Checmie

Een levenskeuze wordt uiteraard niet gemaakt op basis van één gastles; het maken van keuzes is een complex proces en is gebaseerd op meerdere ervaringen. Wij leveren ervaringen die daaraan bijdragen. Voor elke branche zijn daar aanknopingspunten, ook in de isolatie. De link isolatie – chemie is inhoudelijk overigens ook snel gelegd als we kijken naar de eigenschappen van isolatiematerialen, hun moleculaire samenstelling en de mogelijkheden om deze te kunnen recyclen. Alles haakt in alles. Door ons dat terdege te beseffen is samenwerking over branches heen een logische keuze. Ik sta dan ook zeker open om verder in contact te treden. Wellicht kunnen wij bijvoorbeeld een lespakket samenstellen voor de isolatiebranche, zoals we dat nu ook doen voor de papierindustrie.”

Scan de Qr code
Scan de Qr code

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in