Josien Verberkt, accountmanager technische isolatie en Wolfgang van der Loo commercieel adviseur technische isolatie bij B+M isol
Kennisoverdracht in de breedste zin van het woord!
Eén bedrijf en twee mensen die (uiteraard mét al hun collega’s) er alles aan doen om het bedrijf stevig gepositioneerd te krijgen in Nederland. De een jong. De ander ietsje ouder. Een man. Een vrouw. Hoe zien zij de wereld van de isolatie? Wolfgang van Loo (67) is zijn hele werkzame leven al werkzaam in de (technische) isolatie. Josien Verberkt (nog heel even 29 op het moment van het interview) werkte eerder voor ROCKWOOL, waar haar interesse in de isolatiebranche gewekt werd. Beiden zijn zij actief voor B+M isol, onderdeel van Baustoff + Metall, een succesvol Oostenrijks familiebedrijf.
“Zo’n vier jaar geleden,” vangt Wolfgang aan “ben ik, na 43 jaar ROCKWOOL, met vervroegd pensioen gegaan. Dat klonk op papier heel prettig, maar viel in de praktijk vreselijk tegen: ik ben duidelijk geen man om stil te zitten.” Toen Baustoff + Metall hem niet lang daarna vroeg om B+M isol ook in Nederland te laten groeien, greep hij die kans met beide handen aan. Wél onder de voorwaarde dat er geïnvesteerd zou worden in jonge aanwas. Josien, een jonge ambitieuze vrouw, werd aangetrokken en vanaf dag één klikt het erg goed tussen die twee. “Ik heb sinds ik mijn vader op de zondagmiddag met klassieke muziek op de achtergrond zijn leidingen design zag maken, een fascinatie voor installatietechniek. Ik wil er alles over weten. Belangrijk ook in mijn werk als accountmanager technische isolatie; als vrouw wordt je toch snel op de grill gelegd als je voor het eerst een bedrijf binnenloopt.””
“Door mee te denken met je klant zijn er efficiencyslagen te behalen in het bedrijfsproces; daar plukken we allebei de vruchten van.”
Stormachtige groei
“Vier jaar geleden zijn we vanaf scratch begonnen in de utiliteitsmarkt, sinds ik er ben,” vertelt Wolfgang, “hebben we daar industrie aan toegevoegd. En sinds Josien er is, brandpreventie en Marine. Mede dankzij het team dat we hebben zijn we snel hard gegroeid. De juiste prijs is uiteraard belangrijk, maar wij kijken met onze relaties vooral naar een optimale TCO. Denken mee, ontzorgen en stellen actief vragen om te zien of we het proces voor onze klanten efficiënter kunnen inrichten. Met onze eigen logistieke organisatie zijn we in staat om alle producten altijd op tijd te leveren. We gaan er met z’n allen volledig voor. Het is een beetje als de 3 musketiers “One for all and all for one”. Die dienstverlenende houding is naar ons idee het allerbelangrijkst om zowel voor jezelf als voor het geheel succesvol te kunnen zijn.”
Verschil in perspectief?
Er is een duidelijke eensgezindheid in hoe beide de isolatiebranche benaderen, de verschillen liggen vooral in de persoonlijke opmaak. “Ik denk dat ik wat socialer ben dan Wolfgang,” merkt Josien op. “Wolfgang is een echte analyticus en een bron van informatie.” Josien heeft aan haar kant een grote drive die in de huidige generatie niet vanzelfsprekend is. “Ze is oud voor haar leeftijd en dat zet haar op voorsprong,” concludeert Wolfgang.
Je ogen open houden voor nieuwe marktontwikkelingen en proactief meedenken met de klant en ze werk uit handen te nemen, het zijn de succesfactoren die hebben bijgedragen aan de grote groei die B+M isol in korte tijd heeft doorgemaakt.
Tekst en foto: Chantal Fransen