Commercieel manager technische isolatie SIG Benelux
Waar hou je je op een dag zoal mee bezig?
Als commercieel manager stuur ik de verkoopteams in Nederland (SIG Technische IsolatieSpecialist en België (Isolatec) aan en zorg ik ervoor dat onze sales mensen hun werk kunnen doen. Het klantcontact is daarin belangrijk. Daarnaast is er uiteraard ook een nauwe samenwerking met onze leveranciers, zodat we in staat blijven te leveren wat we hebben afgesproken.
Hoe ga je om met de enorme prijsstijgingen waar we nu mee te maken hebben?
Prijsstijgingen zijn we wel gewoon in onze branche, daar houden we rekening mee in de jaarlijkse indexering. Toch zijn de prijsstijgingen waar we nu mee geconfronteerd worden ongekend hoog en hebben we er aan de lopende band mee te maken. Een feit waar we mee om moeten gaan. We zijn per slot van rekening toch afhankelijk van de leveranciers. In onze verkoopactiviteiten proberen we hier wel iets mee te doen. Bijvoorbeeld door alternatieven aan te bieden voor bepaalde producten indien de vraag van de markt komt. Maar die mogelijkheden zijn wel beperkt. Daarnaast prefereren wij onze jarenlange partnerships met de producenten en gaan wij met hen in gesprek om eventuele oplossingen te vinden voor onze klanten. Het feit dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten, maakt het iets minder moeilijk, maar het blijft een uitdaging en een kwestie van elke dag wakker blijven en de ontwikkelingen goed in de gaten houden.
Zijn er andere ontwikkelingen te onderkennen in jouw vakgebied?
Echt grote ontwikkelingen zijn er niet veel in deze markt. Met name bij onze klanten binnen de industrie gaat het om jarenlange relaties waar nauwelijks verschuivingen te zien zijn. Wat wel een zorgwekkende ontwikkeling is, is het grote personeelstekort. De branche vergrijst en er is onvoldoende aanwas van jongeren. Om de continuïteit te kunnen blijven garanderen moeten we op zoek naar jongere profielen. Dat is van essentieel belang.
Speelt opleiding daar ook een rol in?
Omdat er geen specifieke opleidingen zijn binnen onze branche halen we jonge mensen niet via die route binnen. We moeten via andere kanalen jongeren enthousiasmeren om hier te komen werken. Het vak leren ze in huis. We koppelen ze aan seniors die hen het vak aanleren. In België hebben we geen vaste opleidingsorganisatie zoals het OOI in Nederland. Het borgen van de specialistische kennis pakken we zelf op, in samenwerking met de producenten. We werken bewust aan het continueren van ons salesteam, daar is op dit moment nog heel veel energie voor nodig.
Kan digitalisering hier een aanvullende rol in spelen?
In de Corona crisis zag je wel een toename in het gebruik van digitale hulpmiddelen. Zeker in het begin toen we nog erg aan het zoeken waren naar een nieuwe manier van werken. Maar dat vlakte al snel af. We zijn vrij goed door de crisis heen gekomen. Niet in de laatste plaats omdat de langlopende projecten ook doorliepen. We hebben leren werken met Covid. Daar hoort ook fysiek klantcontact bij, het is toch de meest effectieve manier om voeling met je klant te houden. 80 tot 90% van alle contactmomenten zijn nog altijd in persoon. En dat heeft ook mijn absolute voorkeur.