Ceresana publiceert studie over de Europese markt voor isolatiematerialen
Het marktonderzoeksinstituut Ceresana heeft voor de vijfde keer de Europese markt voor isolatiematerialen in de bouw geanalyseerd en samengevat in een marktonderzoek (vanaf juli 2022).
In 2021 was in Europa zo’n 235 miljoen kubieke meter isolatiemateriaal nodig voor thermische isolatie en geluidsisolatie: voornamelijk minerale wol (glas- en steenwol), polystyreen isolatiematerialen (EPS en XPS) en polyurethaan (PUR/PIR). De vraag naar organische isolatiematerialen gemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals schapenwol, kurk, hennep, vlas, hout, kokos of andere vezels groeit voortdurend. Deze biologische producten, die bijvoorbeeld worden aangeboden met het Duitse “Blauwe Engel”-label of het “Oostenrijkse Ecolabel”, kunnen ook de energiebalans van gebouwen verbeteren. Economisch gezien zijn ecologische isolatiematerialen in heel Europa echter nog van weinig belang. Mineralen hebben het grootste marktaandeel. De marktstudie “Isolatiematerialen – Europa” van Ceresana behandelt daarom de specifieke voorwaarden en factoren in afzonderlijke landenhoofdstukken. De marktstudie omvat 220 pagina’s en is te bestellen bij Ceresana. Een leesvoorbeeld is gratis verkrijgbaar op www.ceresana.com
60.000 vacatures: techniekbranches slaan handen ineen
Door het tekort aan technici dreigt de uitvoering van onder meer de energietransitie en de bouwopgave vast te lopen. Daarom lanceerden vijf technische sectoren in samenwerking met VNO-NCW en MKB-Nederland op 4 november jl. het Aanvalsplan Techniek met tal van onconventionele maatregelen. In het plan worden suggesties gedaan om de arbeidsmarkt voor technici compleet anders in te richten zoals meer mensen te laten kiezen en behouden voor de techniek, slimmer en sneller: hogere productiviteit in de techniek en talent van buiten aantrekken (statushouders). Een van de suggesties heeft -niet verrassend- betrekking op prefabricage. Prefabricage is hét middel dat leidt tot een hogere productiviteit in de techniekbranche en zorgt ervoor dat er in de uitvoering significant minder technici nodig zijn.
Kingspan lanceert plan om klimaatverandering
Kingspan, internationaal marktleider in de bouwwereld, heeft een nieuwe, 10-jarige strategie gelanceerd. Tijdens de Industrial Heating beurs lichtte Kingspan in een pitch deze strategie toe. Een strategie die is opgesteld om een bijdrage te leveren aan de wereldwijde doelstelling om tegen 2030 de CO2 uitstoot met 45% terug te dringen, zoals afgesproken in de overeenkomst van Parijs en bij te dragen aan het realiseren van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN.
Deze ‘Planet Passionate’-strategie bestaat uit 12 ambitieuze doelstellingen die de impact van Kingspan’s bedrijfsvoering en productie aanpakken op de vier kerngebieden: energie, CO2, circulariteit en water, met de volgende toezeggingen die tegen 2030 behaald dienen te zijn. In aanvulling op haar inspanningen op het gebied van duurzaamheid is Kingspan lid van het toonaangevende netwerk voor circulaire economie aan: de ‘Circular Economy 100’ (CE100) van de Ellen MacArthur Foundation.
FUSIE FRANSSEN GROEP*, ISOLIN EN COMBI ISOLATIE (Tholen): SAMEN STERKER!
De bedrijven hebben een goede naam in de wereld van isolatie gecombineerd met steigerbouw. In de verschillende branches zijn zij geen onbekenden. Het fuseren van Franssen Groep, Isolin én Combi Isolatie tot FCG B.V. is een hele logische keuze. “We kunnen nog efficiënter werken, zitten verspreid door het hele land én bieden een nog breder pakket aan totaaloplossingen aan onze klanten, waarbij vakmanschap, kennis en het familiegevoel belangrijk blijven. Een win-win situatie dus”, aldus Remon Franssen. De komende periode zetten de bedrijven samen alle benodigde stappen om Franssen Groep, Isolin en Combi Isolatie te laten fuseren tot FCG B.V. Er komt een nieuwe uitstraling en er wordt een nieuwe website gebouwd. Klanten en leveranciers kunnen nog steeds rekenen op een oplossings -en servicegerichte manier van zaken doen. Zoals het hoort.
Podcastserie Aan De Bak helpt om tekorten in de techniek op te lossen
Vanaf deze maand brengt Techniek Nederland samen met de redactie van De Makers van Morgen een nieuwe podcastserie: ‘Aan De Bak!’. Samen met prominente studiogasten uit de sector bespreekt podcast-host Diana Matroos (o.a. BNR Nieuwsradio) urgente HR-thema’s. Met als doel: meer mensen werven en samen de tekorten in de techniek oplossen.
‘Aan de Bak!’ is een podcastserie voor iedereen die in de techniek werkt en met personeelszaken te maken krijgt. De technische sector kampt al jaren met een enorm tekort aan personeel. Maar liefst 40.000 tot 60.000 extra mensen zijn er de komende tijd nodig om de uitdagingen op de woningmarkt, de energie- en klimaattransitie het hoofd te bieden. Meer dan ooit is de technische sector de spil in onze samenleving.
De eerste afleveringen van ‘Aan de Bak!’ staan vanaf nu live op de podcastkanalen Soundcloud, Spotify en Apple Podcast en op www.demakersvanmorgen.com.