De coronacrisis gooit roet in ons dagelijkse leven, zowel economisch als maatschappelijk. In de isolatiebranche merken we dat natuurlijk ook; bedrijfsvoering wordt beïnvloed, het werken verandert, events worden afgeblazen of uitgesteld en ook communicatiemethoden veranderen. Ontmoetingen vinden veelal op afstand of niet plaats. Dit alles vraagt om extra communicatie met klanten, personeel en relaties. Zo werd de beurs Industrial Heat & Power door organisator 54Events verplaatst naar 2021.
Focus op specialisatie
Fedde van der Woude startte 54Events in 2012, samen met mededirecteur Wendy van de Geijn. Gedurende zijn carrière besefte hij dat je beurzen meerwaarde kunt geven door het aanbrengen van focus. Beursorganisaties zijn volgens Van der Woude sterk verweven met de grootste exposanten. “Die betalen immers het gelag. Zij zijn echter vaak traditioneel in hun denken en dat leidt tot weinig trendontwikkeling. Daar tegenover staat dat elke beurs een bepaald volume en variatie vereist; het aanbod moet immers matchen met het concept. Onze focus ligt daarom op gerichte concepten, allemaal gelinkt aan de energietransitie en verduurzaming. Tegen relatief lage kosten en met een beperktere tijdsinspanning bereiken wij daardoor gerichte matches.”
Themabeurs
De beurs Industrial Heat & Power ontstond vanuit de Vakbeurs Energie. Van der Woude: “Die laatste toonde oplossingen voor zowel de bebouwde omgeving als voor industriële toepassingen. Die twee hebben we uit elkaar getrokken en ieder hun eigen karakter gegeven. Industrial Heat & Power is vooral een themabeurs geworden die niet primair door producten gedreven is. De voortdurende uitdaging daarbij is om het grijze gebied tussen de belangen van leverancier en klant in te vullen door middel van kennisoverdracht en kruisbestuiving. Dat laatste bereiken wij ook door meerdere gerichte events naast elkaar te organiseren en veel tijd te investeren in het organiseren van kennisoverdracht.”
De beurs als verbinder
“Beurzen verbinden branches én ondernemingen”, vervolgt Van der Woude. Op dergelijke events is het belang van zakelijke communicatie heel groot; je kunt er immers bestaande relaties ontmoeten, maar ook nieuwe contacten leggen en dat vooral in een aangename en interessante sfeer. Industrial Heat & Power is bijvoorbeeld voor de stoom-branche al een echte ‘reünie’ en dat geldt inmiddels ook al aardig voor de isolatiebranche.”
Internationalisering
Samen met VIB en andere industriepartners wil 54Events met de beurs het complexe thema energietransitie binnen de industrie vorm geven. Daarnaast zijn er voor zowel bezoekers als exposanten van de beurs contacten te leggen op aanpalende events. “Door bijvoorbeeld de International Apprentice Championships op onze beurs plaats te laten vinden, bereik je ook de ander kant van de ‘schutting’. Dat veroorzaakt roering en trekt weer nieuwe bezoekers aan en dat is in het belang van de internationalisering van de markt. In deze tijd moeten we daarvoor alternatieven bedenken. Daar denken we volop over na.”
Communicatietool
Samen met VIB wil 54Events een duidelijk geprofileerd platform creëren en dat verder uitbouwen. “Dat moet aan de ene kant nationaal én internationaal gebeuren, maar ook vanuit thermische isolatie versus energietransitie. Zo moeten beurzen na Corona een communicatietool worden, dat helpt te voorkomen dat de isolatiebranche zichzelf isoleert. Thematisch communiceren blijft de sleutel tot succes; willen we de energietransitie succesvol volbrengen, dan zullen we in die transitie succesvol moeten samenwerken. Dat is dan ook de boodschap die we uit willen dragen. Doel daarvan is een beweging in gang te zetten die niet meer te stoppen is.”
Stap voor stap
Nu Industrial Heat & Power is uitgesteld tot oktober 2021 heeft 54Events tijd voor het nadenken over extra toevoegingen en het actualiseren van het programma. Van der Woude besluit: “Dat geeft ons meer kans om roering te maken en volgend jaar een perfect event te presenteren. In de tussentijd blijft informeren een must, onder meer via webinars. Ook dát is communiceren!”
Belang van communicatie met relaties en de sector zelf!
Corona vraagt om heldere communicatie. Ook voor u als ondernemer is het nu extra van belang om goed te communiceren; richting personeel, opdrachtgevers en relaties is dat altijd essentieel. Is uw website uw etalage? Maakt u gebruik van alle social media-kanalen? Verbindt, deelt en informeert u ook relaties en de branche over uw kennis en projecten via bijvoorbeeld het platform Isolatie4all met een magazine, website en social media-platforms, zoals Mooie Isolatieprojecten? Anno 2020 werkt de combinatie print, online, social media en persoonlijk ontmoeten optimaal.
Belangrijk om daar meerdere keren per jaar bij stil te staan met uw medewerkers.
Informeren en verbinden geldt zeker ook voor een beursvloer. Vorig jaar was er rond deze tijd het isolatiepaviljoen tijdens de beurs Industrial Heat & Power. Helaas vinden er dit jaar geen ontmoetingen plaats in Den Bosch. Reden voor de redactie om te spreken met Fedde van der Woude, directeur van 54Events.