Paul Rosenmöller (1956) is voorzitter van de VO-raad. Daarnaast is hij onder andere lid van de Eerste Kamer en fractievoorzitter namens GroenLinks. Isolatie4all vroeg hem wat de VO-raad kan betekenen voor de ontwikkeling van het technisch onderwijs en de motivatie van leerlingen om voor de techniek te kiezen.
vijUit onderzoek van ROVC Techniek barometer blijkt dat techniek onderwijs slecht aansluit bij de praktijk. Wat kan en wil de VO raad daaraan doen?
“Wij zijn voorstander van praktijkgericht onderwijs, meer maatwerk en het aansluiten bij talenten van leerlingen. We hebben in ons land nog steeds een vrij strakke scheiding tussen vormend onderwijs en beroepsonderwijs. Door de beroepscomponent via meer oriënterende vakken in te brengen op het VMBO en de HAVO willen we leerlingen al vroeg kennis laten maken met het beroepsonderwijs. Daarbij moet ook meer aandacht worden besteed aan innovatie; we moeten niet kijken naar de oude, maar naar de nieuwe techniek.”
Hoe wil de VO Raad de belangstelling/enthousiasme voor Techniek Onderwijs vergroten?
“We focussen op aansluiting bij de hedendaagse praktijk. Dat betekent dat je aandacht moet besteden aan loopbaanoriëntatie, begeleiding en het informeren van leerlingen. Nu stoomt het onderwijs nog te veel klaar voor het eindexamen, terwijl we meer moeten voorbereiden op de volgende stap. Daarnaast moeten we ouders vooral een eigentijds beeld bijbrengen van werken in de techniek. Ook moeten we de waarde van vakmanschap meer benadrukken, bijvoorbeeld door meer praktijkvakken.”
Steeds meer bedrijven beginnen een eigen bedrijfsschool omdat het techniek onderwijs niet aansluit bij de praktijk. Wat vindt u van deze ontwikkeling?
Als vervanging van het reguliere onderwijs vind ik dat geen goede motivatie. Voor specifieke sectoren kunnen bedrijfsscholen werken, maar altijd aanvullend op het reguliere beroepsonderwijs. Dat is immers goed georganiseerd en dáár moeten de basisvaardigheden worden aangeleerd.”
Hoe is de samenwerking van de VO Raad met branche gerichte opleidingsinstituten zoals Stichting OOI in de isolatiebranche?
“De VO-raad werkt samen met diverse organisaties, zoals Bouwend Nederland, FME, de Metaalunie en Techniek Nederland. Het meeste contact is er tussen hen en het VMBO. Daar is een directe relatie tussen de leden van de branche en de scholen.”
Hoe maken we het Nederlands Techniek Onderwijs toekomstproof? Welke rol speelt daar Sterk Techniek Onderwijs in?
Puntsgewijs zou ik zeggen:
• Goede voorlichting op scholen
• Vroeg beginnen
• Ruimte voor techniek in het onderwijsprogramma
• Zorgen voor gekwalificeerde docenten
• Aansluiten bij de onderwerpen in de samenleving, als energietransitie en innovatie”