Wanneer had jij voor het laatst een goed gesprek?

0
2

Rik van der Ven is facilitator, coach en trainer. Voor OOI is hij de afgelopen twee jaar actief geweest met het begeleiden van met name leidinggevenden. Hij ging met hen “Het Goede Gesprek” aan. Een programma dat voor veel organisaties enkele essentiële punten aanraakte op gebied van communicatie rondom duurzame inzetbaarheid, betrokkenheid en ontwikkeling. Een goed gesprek raakt de theoretische “zachte” kant van de organisatie, omdat het niet direct gaat over productiecijfers: de “harde” kant van de organisatie. “Maar feitelijk,” stelt Rik “is deze zogenaamde “zachte” kant eigenlijk de “harde” kant júist omdat het gaat over je openstellen, te luisteren en werkelijk met elkaar in gesprek te gaan: het fundament van elke succesvolle samenwerking.” Hoe je een werkelijk goed gesprek met elkaar aangaat? Rik vertelt je er in dit artikel meer over.

Rik heeft een achtergrond in de zakelijke dienstverlening, de laatste 10 jaar hield hij zich steeds meer bezig met verander- en met name people management, coaching en trainingen. De menskant trok hem aan. Hij maakte het tot zijn specialisme. Zo’n twee jaar geleden werd hij door Hylke Warners benaderd met de vraag of hij voor de isolatiebranche een programma kon ontwikkelen rondom de duurzame inzetbaarheid van personeel en alle aspecten die daaraan gekoppeld zijn.

Alles start met een goed gesprek

“We zijn gestart met het ontwikkelen van workshops, waar mensen zich op konden inschrijven,” vertelt Rik. “Maar pas toen we zélf het goede gesprek aangingen met verschillende bedrijven in de isolatiebranche konden we werkelijk aan de slag. In het persoonlijke gesprek dat we met leidinggevenden en directieteams aangingen konden we dieper ingaan op waar men tegenaan loopt in de dagelijkse gang van zaken en waar de ambitie voor de toekomst lag. Daarop hebben we per organisatie bekeken hoe de urgente zaken waar je tegenaan loopt gekeerd kunnen worden en hoe bedrijfsambities bereikt kunnen worden. Alles rondom de centrale grondgedachte: Wat betekent het om het goede gesprek met elkaar te voeren?

Sociale veiligheid

“Op de werkvloer gaat alle aandacht terecht uit naar fysieke veiligheid. Die is van essentieel belang. Toch is sociale veiligheid minstens zo belangrijk. Als je je niet veilig voelt is een open en eerlijk gesprek met elkaar onmogelijk. Sociale veiligheid is de basis van elk goed gesprek en tegelijkertijd een toetssteen over waar we staan en waaraan gewerkt moet worden om doelen te bereiken. De rol van de leidinggevende is hier essentieel in. Hij of zij is de eerste lijn naar de medewerkers die het op de vloer moeten doen. De workshops die ontwikkeld zijn gaan dan ook veel verder dan enkel de basis gesprekstechnieken aan te leren. Spreken met elkaar gaat vooral ook over luisteren naar elkaar.”

Open luisterhouding

“Door met elkaar in gesprek te gaan leer je van de ander en kun je aangeven wat je van de ander verwacht. Dit kan alleen succesvol zijn als je ook werkelijk luistert naar elkaar. Het is belangrijk om open het gesprek in te gaan en ook eerlijk te zijn over het feit dat het voor jou als leidinggevende ook nieuw is en wellicht wat ongemakkelijk voelt. Daarnaast is het van essentieel belang dat jij als leidinggevende ook weet wie je zelf bent en met welke vooronderstellingen je het gesprek aangaat. In de workshops leer je ook naar jezelf te kijken, zodat je ook in staat bent om zonder vooroordelen en/of vooropgestelde verwachtingen het gesprek met je medewerkers aan te gaan. Alleen met een open en begripvolle houding naar de ander toe krijg je de informatie waar je verder mee kunt en concrete resultaten kunt bereiken. We leren je feedback te geven, maar net zo goed om feedback te ontvangen.”

Rik van der Ven

Inzicht krijgen

“Meer inzicht krijgen in dat wat er speelt, begrijpen wat er nodig is om de gewenste veranderingen is het uitgangspunt van het Het Goede Gesprek. Het gaat niet om zaken te organiseren, maar om samen dat te realiseren wat je wil realiseren, simpelweg door te luisteren en op een opbouwende manier met elkaar dat gesprek aan te gaan. Wat wij als feedback op de programma’s hebben gekregen is dat het bewustzijn van het belang van het voeren van goede gesprekken gegroeid is en het besef dat als je het niet doet of niet blijft doen er veel verloren gaat.”

De 3 pijlers waarop het Goede Gesprek stoelt: Duurzame inzetbaarheid, betrokkenheid en ontwikkeling zijn een kapstok om ook op een hoger niveau aan het werk te gaan. Leercultuur, leiderschapskwaliteiten, sociale veiligheid… ze volgen heel organisch uit het voeren van dat goede, eerlijke en open gesprek waar beide gesprekspartners zowel begrijpen waar je als organisatie naartoe wil als begrip voor jouw eigen aannames en de situatie van de ander.

Ook een goed gesprek aangaan?
Neem contact op met Rik via mail: rikvanderven@value9.nl.

Tekst en foto’s: Chantal Fransen