Marketing… employer branding… arbeidsmarktcommunicatie… dagelijkse aandachtsvelden binnen ieder bedrijf in onze branche. Het is voor elk bedrijf belangrijk om te kijken. Toch is voor elk bedrijf belangrijk om te kijken naar hoe zij zich aan de markt presenteren. Is het niet om nieuwe klanten binnen te halen, dan is het om in deze tijd van arbeidskrapte nieuwe mensen aan te trekken. Je moet het maar zo zien: onbekend maakt onbemind. Marketing en recruitment marketing is een beetje zoals verkering zoeken: je wilt er op je best uitzien, je wilt gezien worden, zodat de ander, diegene waar jij jouw oog op hebt laten vallen, jou ook ziet. Ook als je nu misschien niet actief op zoek bent, wil je er toch op je best uitzien. Voor het geval dat…
Effectieve naamsbekendheid is belangrijk. Maar naamsbekendheid onder klanten is iets anders dan naamsbekendheid als je het hebt over recruitment. In de business-to-business markt waar wij ons in begeven kan het zo zijn dat je heel erg bekend bent bij de vakmensen en niche-specialisten in de branche, terwijl het grote publiek nog nooit van je gehoord heeft.
De specifieke focus die je hebt in een vrij overzichtelijk B2B speelveld vraagt om een andere marktbenadering dan als je je richt op de particuliere klant. Het business-to-consumer blikveld is breed en diffuus, waar de business-to-business marketingactiviteiten, kort door de bocht gezegd, meer diepgang vergen. Welke focus je ook hebt, het heeft voor elk bedrijf een duidelijke meerwaarde om na te denken over hoe je je presenteert in de markt.
Employer branding
Wachten tot er een vacature is en dan pas gaan nadenken over hoe de vacature moet worden ingevuld werkt niet meer in de huidige markt. Jezelf positief in de markt zetten om de benodigde mensen te krijgen vergt continue aandacht. Employer branding zorgt ervoor dat de mensen die jij nodig hebt jou als een aantrekkelijke werkgever zien. Daar is zorgvuldig opgezet reputatiemanagement voor nodig. En dat kost tijd. Jij zorgt ervoor dat je er zo aantrekkelijk en authentiek mogelijk bent met een oprechte interesse in de ander, de werkzaamheden die onder de paraplu van arbeidsmarktcommunicatie daarop worden uitgevoerd doen de rest. Denk daarbij aan een goed uitziende en prettig leesbare website en een heldere contentstrategie, anders gezegd: denk kritisch en met aandacht na over wát je wilt delen met de wereld en hóe je dat doet. Met oog voor inhoud én uitstraling dus.
Meerjarenplan
Belangrijk bij alle vormen van marketing is consistentie en continue aandacht. Goede arbeidscommunicatie heeft daarmee draagvlak nodig binnen de organisatie. Er is inhoud nodig als je je aan de wereld wilt presenteren. Het zijn jouw eigen vakspecialisten die de inhoud verschaffen die de aandacht trekt van de mensen buiten de organisatie die je wilt bereiken. Daar is intern overleg en commitment voor nodig: zorg ervoor dat degene die over de marketing gaat op de hoogte is van interessante interne ontwikkelingen en vakinhoudelijke wetenswaardigheden. Zorg voor diepgang en werkelijke inhoud die de aandacht trekken. Presenteer jezelf zo aantrekkelijk mogelijk en pluk daar nu en in de toekomst de vruchten van.
‘Consistent communiceren over het isolatievak, de visies en kansen op alle platforms!’
De communicatie pluim
Er zijn verschillende manieren om de interesse te wekken van nieuwe klanten en medewerkers. Naast de website, blogs en social media kunnen dat ook offline uitingen zijn als opvallende media aandacht en inhoudelijke (netwerk)evenementen.
In 2024 reikt het Isolatie 4 All magazine de Communicatie pluim uit aan diegene die zichzelf als bedrijf, persoon en de branchehet meest onderscheiden heeft en zichzelf positief in beeld heeft gezet.
Heb je iemand op het oog die je zou willen nomineren voor de communicatie pluim 2024? Geef het door aan onze redactie via redactie@isolatie4all.nl.
Tekst: Chantal Fransen Fotografie: Stock