FCG Isolatie & Steigerbouw: Specialist in Scheepsisolatie

0
3
FCG Isolatie & Steigerbouw: Specialist in Scheepsisolatie

FCG Isolatie & Steigerbouw, gevestigd in Boven-Leeuwen, is al meer dan vijftig jaar een toonaangevend bedrijf in thermische, akoestische en brandwerende isolatie. Het familiebedrijf begon in 1971 met de isolatie van binnenvaartschepen en groeide uit tot een allround speler in industrie, utiliteit, maritieme sector en steigerbouw.

Vandaag de dag telt FCG zo’n 270 medewerkers, verdeeld over meerdere vestigingen, en staat het bekend om zijn vakmanschap en innovatiekracht. Naast industriële en utiliteitsprojecten ligt de nadruk steeds vaker op scheepsisolatie – een vakgebied waar maar weinig bedrijven zich echt in specialiseren. De redactie van Isolatie4all sprak met Walter Luijten en Remon Franssen, de huidige eigenaren van FCG. Zij geven een inkijkje in een recent scheepsproject, vertellen over hun werkwijze en blikken vooruit op de toekomst van het bedrijf.

Plafond isolatie van een schip
Plafond isolatie van een schip

Hoe zijn jullie bij dit project terechtgekomen?

Luijten: “Scheepsisolatie zit al in ons DNA. De vader van Remon begon er in 1971 mee en sindsdien hebben we talloze binnenvaartschepen, tankers en jachten geïsoleerd. Veel werven en interieurbouwers kennen ons van oudsher. Bij dit project kwam de aanvraag rechtstreeks vanuit een interieurbouwer waarmee we al jaren samenwerken. Zij leveren de tekeningen van de accommodatieruimtes, wij verzorgen voor hen de isolatie van wanden, dekken en voor de werf de machinekamers en leidingen.” “Onze reputatie speelt hierbij een grote rol”, vult Franssen aan. “We hebben zoveel schepen gedaan dat opdrachtgevers weten dat we de juiste kennis in huis hebben. Soms wordt er een geluidsrapport opgesteld, maar vaak vertrouwen klanten erop dat wij het pakket samenstellen dat voldoet aan de eisen.”

Wat hield het project precies in?

Franssen: “Het ging om een passagiersschip voor de binnenvaart, een sector die de laatste jaren enorm groeit. Op zo’n schip isoleren we eigenlijk alles: van de machinekamer tot de accommodaties. Dat betekent thermische isolatie, brandwerende wanden en akoestische voorzieningen om het geluidsniveau voor passagiers zo laag mogelijk te houden.” “Passagiersschepen stellen de hoogste eisen”, verduidelijkt Luijten

“Vroeger lag de nadruk vooral op thermische isolatie, tegenwoordig moet vooral de geluidsreductie extreem goed zijn. Motoren, schroeven, pompen – al die trillingen en geluiden moeten worden gedempt. Wij passen daarvoor verschillende materialen toe zoals steenwol en glaswol in verschillende densiteiten. Voor luxe jachten wordt vaak ook voor lichtere systemen gekozen, omdat gewicht daar een doorslaggevende factor is.”

Plaatwerk afwerking aan het boord van een schip
Plaatwerk afwerking aan het boord van een schip

Hoe pakken jullie de isolatie van een schip aan?

“Elk project start met een plan van aanpak”, vertelt Luijten. “De projectleider bespreekt met de werf en de opdrachtgever de planning, de materialen en de eisen. Vervolgens starten we met isoleren van de accommodaties. Bij leidingwerk meten wij alles ter plekke in, maken we onderdelen op maat in onze eigen werkplaats en verzorgen we de montage aan boord. Alles gebeurt in fasen: eerst de wanden en plafonds, later de leidingen en uitlaten.” “We isoleren ook veel LNG-schepen”, licht Franssen toe. “Daar werken we met cryogene isolatie, geschikt voor leidingen van min 162 graden. Dat vraagt om strikte controle: elke laag moet worden geïnspecteerd en goedgekeurd voordat de volgende wordt aangebracht. De marges zijn nul – er mag niets misgaan.”

Beschikken jullie over een eigen werkplaats?

Franssen: “Ja, en daar zijn we trots op. “We hebben een compleet ingerichte plaatwerkerij waar we o.a. leidingwerk en geluidsomkastingen op maat maken. Recent is er een nieuwe loods gebouwd voor extra opslag. Daardoor kunnen we sneller handelen en just-in-time aanleveren bij onze klanten. Dat maakt ons flexibel. We kunnen zowel vanaf tekening produceren als ter plekke inmeten en daarna op maat maken. Voor ons betekent dat minder faalkosten en een strakkere planning.”

Hoe verloopt de montage op een schip?

Luijten: “De montage gebeurt altijd met kleine, gespecialiseerde ploegen, en worden ingezet naar gelang de planning loopt. Op een schip kun je simpelweg geen twintig monteurs neerzetten; je loopt elkaar in de weg en je moet elke stap controleren. Kwaliteit gaat voor snelheid. Als de deadline dichterbij komt, kunnen we opschalen, maar liever werken we met kleine, hechte teams. De doorlooptijd varieert heel sterk. Een eenvoudig binnenvaartschip is in enkele weken klaar, een LNG-tanker of luxe jacht kan maanden tot jaren duren. Bij superjachten lopen we soms wel drie jaar mee in het bouwproces.”

Montage van een dekleiding op een schip
Montage van een dekleiding op een schip

Hoe zorgen jullie dat projecten voldoen aan de eisen?

“De controle is streng”, vertelt Franssen. “Vaak loopt er vanuit de werf of klant een projectleider continu rond die al het werk inspecteert. Voor brandwerende wanden gebruiken we gecertificeerde systemen van leveranciers als Rockwool en Isover. Alleen als we exact volgens voorschrift werken, kunnen we een certificaat afgeven. Daarnaast is zeker bij luxe jachten esthetisch ook een vak. In de industrie maakt een kras op een leiding niet uit, op een luxe jacht wel. Alles moet er strak en perfect uitzien. Dat vraagt vakmanschap én discipline.”

Hoe belangrijk is innovatie voor FCG?

“Innovatie is voor ons heel belangrijk”, benadrukt Luijten. “We zijn continu bezig met nieuwe materialen, digitale inmeting en 3D-ontwerp. Kunstmatige intelligentie zal in de toekomst een rol spelen, bijvoorbeeld bij rapportages en projectadministratie. Het fysieke isoleren blijft mensenwerk, maar in de voorbereiding en controle kan AI echt waarde toevoegen. Daarnaast speelt duurzaamheid steeds meer een rol en wordt belangrijk. Klanten vragen steeds vaker naar circulaire oplossingen. Leveranciers zijn daar volop mee bezig, en wij volgen dat op de voet.”

Terugblik en toekomstplannen

“Drie jaar geleden zijn we samen gefuseerd”, vertellen Franssen en Luijten. “Dat was een intensief traject, maar inmiddels staan de ‘poppetjes’ op de juiste plek. We hebben 120 vaste medewerkers en werken met ongeveer 150 inleners, samen zo’n 270 mensen. De organisatie is stabiel en klaar voor verdere groei. “Met de komst van twee nieuwe directeuren Jean-Paul Jansen die operationeel directeur wordt met de focus op onze interne organisatie en Gert Kaijen met een uitgebreid trackrecord in de jachtenbouw die als operationeel directeur aan boord komt met de blik naar buiten gericht. Deze stap is geen formele herstructurering, maar een bewuste investering in wat ons écht onderscheidt: samenwerking op hoog niveau, vertrouwen in elkaar, en de durf om te blijven verbeteren. We bouwen aan een FCG-isolatieteam dat niet alleen complementair is op papier, maar dat elkaar in de praktijk versterkt – elke dag weer. “Dat geeft ons als eigenaren ruimte om meer naar de toekomst te kijken. Sinds kort zitten we, voor FCG, in een nieuwe markt, zoals Automotive. Ook brandwerende isolatie en tracing bieden kansen. Onze ambitie is duidelijk: blijven groeien in kwaliteit, innovatie en marktaandeel.” Met de fusie, de nieuwe loods en de uitbreiding van het management is FCG klaar voor de volgende fase. Zoals Walter en Remon samenvatten: “Stilstand is achteruitgang. Wij blijven vooruitkijken – voor onze klanten, onze mensen en de toekomst van isolatie.”

Tekst: Loet van Bergen en Foto’s FSC