praktische scholing gewenst
Hoe zorg je als grote onderneming in de isolatie voor voldoende, goed opgeleid personeel? Is dat anders dan voor kleinere bedrijven? Sjoerd Trouwee, HR-Manager van Bilfinger Industrial Services Nederland, geeft er zijn visie op.
Hoe zou je de arbeidsmarkt voor Bilfinger in Nederland omschrijven?
“In heel Nederland is er in de vakgebieden van Bilfinger sprake van vergrijzing. Daar komt bij dat industriële isolatie als vakgebied altijd wat onderbelicht is geweest. Onbekend maakt onbemind, maar dat is voor de isolatiebranche onterecht; het is immers een uitdagende en interessante omgeving met ruim voldoende carrièremogelijkheden. Daarom moeten we het vak industriële isolatie meer in de arbeidsmarkt plaatsen en daar is meer promotie voor nodig.”
Speelt de krapte op de arbeidsmarkt voor technisch personeel voor Bilfinger ook een rol?
“Die krapte is voor ons altijd wel een uitdaging geweest, zeker aan de operationele kant. Denk daarbij bijvoorbeeld aan steigerbouwers, schilders en plaatwerkers. Sinds de coronacrisis is de situatie voor Bilfinger iets verbeterd; mensen zoeken daardoor meer stabiliteit in hun werk en dan zit je bij een grotere werkgever goed.”
Kun je stellen dat opleidingsmaatregelen op kortere termijn meer een zaak is van ondernemingen en op de langer termijn meer van de overheid?
“Ik vind dat het in beide gevallen een gedeelde verantwoordelijkheid is. Alles begint met de inrichting van ons schoolsysteem. Zelf sparren we veel daarover en komen met nieuwe initiatieven, zoals contact met scholen, open bedrijfsdagen en recruitment-dagen (als dat weer kan). Ook betrekken we ons meer bij de gespecialiseerde vervolgopleidingen, zoals die bijvoorbeeld Stichting OOI die aanbiedt. Sommige mensen vallen tussen de wal en het schip als het gaat om opleiding en praktijk omdat isolatie geen specifieke opleidingsrichting met bijbehorende stagevoorwaarden is. Dat maakt het plaatsen van stagiaires lastig. Dat probleem lossen we alleen op door in goed overleg met de scholen stagevoorwaarden af te spreken, zodat onze stageplaatsen toch voldoen aan hun eisen.”
Wat doen jullie nog meer om arbeidskrachten niet alleen te krijgen, maar ook te behouden?
“Op dit moment lopen er drie trajecten, waarvan er twee gevorderd zijn. Allereerst is er een campagne, met daaraan gekoppeld een loopbaantraject. Dat doen we in samenwerking met technisch uitzendbureau Mainjobs, onderdeel van Manpower. Daarnaast hebben we, in samenwerking met Stichting OOI, eenzelfde project opgezet, specifiek voor projectleiders. Als derde leggen we, samen met Mainjobs, de focus op jonge operationele krachten aan het begin van hun carrière. We willen veel mensen aannemen als onderdeel van onze ‘strategic workforce’, waar de nadruk ligt op het opdoen van ervaring en waar we jongere gekwalificeerde mensen koppelen aan ervaren werknemers. Zo scheppen we een goed carrièreperspectief.”
“Het koppelen van krachten staat ook in een ander initiatief centraal. Samen met Stichting OOI zijn we gekomen tot een raamovereenkomst om leermeesters op te leiden. Volgens het ‘train de trainer’-principe zijn we in ons eigen opleidingscentrum in Roosendaal gestart met driedaagse trainingen voor operators. Speciaal daarvoor hebben we de ‘Insulation Prefapp’ ontwikkeld, een digitale oplossing voor het tekenen van prefab voor isolatiedoeleinden. Daarmee toon je als werkgever aan dat je bezig bent met innovaties die het werk leuker en gemakkelijker maken.”
Is er voor kleine bedrijven een andere HR-aanpak vereist dan voor grotere?
“Ik kan me voorstellen dat grotere bedrijven de arbeidsmarkt breder en meer gestructureerd benaderen. Die beschikken immers ook over de faciliteiten om gericht kennis en ervaring aan te trekken. In ieder geval moeten we er allemaal de nadruk op leggen, dat de isolatiebranche veel uitdaging en mooie carrièremogelijkheden biedt. Die spirit moeten we als isolatiebedrijven ook aan elkaar overdragen en daarnaast veel aandacht besteden aan promotie. De branche is immers heel belonend. We kunnen het echter niet sexier maken dan het is en daarom moeten we ook durven steunen op de opleidingsinstituten. Zo kunnen we als Bilfinger veel met aanvullende trainingen en assessments in ons eigen opleidingscentrum, maar in de basis kunnen we niet zonder de traditionele opleiders. Daarom werken we met Stichting OOI ook aan veel mooie initiatieven. Zo leren we om, ook in de HR, steeds effectiever te werken en maken we het voor de medewerker steeds leuker.”
Tips voor isolatieondernemers
• Zoek elkaar op; samen zetten we de isolatiebranche beter op de kaart
• Streef met de hele branche naar een gezamenlijke benadering van personeelsinvulling
• Stem af en overleg met scholen en andere opleidingen
• Geef social media een rol in je recruitmentbeleid
• Spreek commitment uit naar potentiële medewerkers. Stel hen een carrière in het vooruitzicht met een vast contract en ontwikkelingskansen