V.D. Hoek Isolatie Groep mag zich dit jaar de trotse winnaar noemen van de Isolatie4All Communicatiepluim. We vroegen eigenaren Roy en Calvin hoe zij kijken naar communicatie en naar de inzet van de diverse tools die hiervoor in te zetten zijn.

V.D. Hoek Isolatie is goed zichtbaar, een van de redenen voor ons om de communicatiepluim aan jullie toe te kennen.
1. Hoe komt de sterke communicatiestrategie tot stand binnen jullie bedrijf?
We doen alles in teamverband. Sinds dit jaar hebben we een uitgebreider MT, met dat team bepalen we de grote lijnen. Wil niet zeggen dat we alles kunnen bepalen; als isoleerder ben je volgend in de projecten waar we deel van uitmaken, je hebt daardoor niet alles in de hand, maar de overall strategie over hoe we onszelf in de markt zetten hebben we gelukkig wel zelf te bepalen.
2. Hoe ziet die strategie eruit als we kijken naar de communicatie naar buiten toe?
Extern gaat het over dat stukje zichtbaarheid in de markt waarbij we met name onze kernwaardes naar voren brengen, daar is het leveren van kwaliteit de meest belangrijke in. Niet alleen kwaliteit in isoleren, maar vooral ook in alles wat daaromheen zit. Onze offertes zijn glashelder en bieden inzicht in wat en hoe we dingen gaan doen. We hebben aandacht voor het voortraject en zorgen ervoor dat de banden aan de voorkant van het project al sterk zijn nog voordat de monteurs komen. Datzelfde geldt voor de nazorg, die zorgt ervoor dat we intern kwaliteitsslagen kunnen maken. Het gaat uiteindelijk om de juiste uitstraling en vertrouwen wekken.
3. Welke concrete middelen zetten jullie hierbij in?
We posten uiteraard op LinkedIn. Bouwen aan stevige klantrelaties met de vele evenementen die we organiseren en we geven kennissessies en presentaties, waarmee we proactief laten zien hoe isoleren beter kan en dat wordt op prijs gesteld. Voor het bereiken van potentieel nieuwe medewerkers zetten we recruitment marketing in en investeren daarin flink in social advertising, zodat we zeker zijn dat wij als eerste zichtbaar zijn bij de mensen die op zoek zijn. En dan is er de VSK beurs waar we met partners flink uitpakken. Tijdens zo’n beursweek spreken we toch zo’n 1.500 klanten met een team van 6 collega’s. Dat is mega.
4. Interne communicatie is vaak een ingewikkeld proces, hoe pakken jullie dit aan?
We werken, zoals alle isoleerders, met een grote diversiteit aan mensen. Iedereen is anders, dat vereist een brede blik op communicatie. We kiezen ervoor om een net zo diverse bandbreedte aan tools in te zetten als dat er aan diversiteit aan mensen is. Nieuwsbrieven, bellen, appen, krantjes, we organiseren speciale dagen, kwartaalevenementen… je kunt het zo gek niet verzinnen of we zetten het in, of hebben het ingezet. Met 50 interne plus nog eens 50 externe medewerkers is dat nog best een uitdaging.

5. Hoe ga je die uitdagingen aan?
Voor zowel interne- als externe communicatie geldt dat het een kwestie is van uitproberen en gewoon doen. Consequent doen. Stilzitten is geen optie. Gaandeweg leer je wat wel en wat niet werkt en daar borduur je op voort. Allerbelangrijkste voor ons is het aangaan van een open communicatie. Samen met de opdrachtgever én je medewerker optrekken, luisteren, proactief en reactief de dingen oppakken die opgepakt moeten worden, het is dé manier om de kwaliteit die we nastreven te bereiken én te borgen. Communicatie is daar het sleutelelement in.

Tekst: Chantal Fransen Fotografie: V.D. Hoek BV

